Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 8 lipca 2010 r., sygn. I SA/Gd 248/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Elżbieta Rischka, Sędziowie Sędzia NSA Małgorzata Gorzeń, Sędzia WSA Ewa Wojtynowska (spr.), Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Beata Jarecka, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 8 lipca 2010 r. sprawy ze skargi Gminy R. na uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej z dnia 30 grudnia 2009 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w części dotyczącej zaplanowania wydatków na zadanie niemieszczące się w katalogu zadań gminy tj. przeznaczonych na remont zabytków kościołów. 1. uchyla zaskarżoną uchwałę; 2. określa, że zaskarżona uchwała nie może być wykonana; 3. zasądza od Regionalnej Izby Obrachunkowej na rzecz strony skarżącej kwotę 240(dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego.
Uzasadnienie
W dniu 30 marca 2009 r. Gmina R. zawała międzygminne porozumienie samorządowe z Gminą C., Gminą Miejską C., Gminą C., Miastem i Gminą D., Gminą K. oraz Gminą P. w sprawie wspólnej realizacji projektu pod nazwą "Dziedzictwo i Kultura małych ojczyzn w Powiecie C." - remont zabytkowych obiektów sakralnych w gminach C., miejskiej C., wiejskiej C., D., K., R. i P. i wykorzystanie ich do celów kultury, edukacji i poprawy atrakcyjności turystycznej regionu, polegającego na remoncie bądź odbudowie kościołów w ww. gminach oraz aplikowaniu na jego realizację o środki z budżetu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007 - 2013. Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie prac remontowych oraz konserwatorskich w 11 zabytkowych kościołach będących własnością poszczególnych parafii rzymskokatolickich Powiatu C., w tym w kościołów pod wezwaniem św. W. w B., p.w. św. M. w P., p.w. św. M. w G. oraz p.w. św. F. w O.
W dniu 31 marca 2009 r. ww. kościoły reprezentowane przez swoich proboszczów i reprezentowana przez wójta Gmina R. zawarły cztery umowy (o tożsamej treści), na mocy których gmina zobowiązała się do podjęcia starań o uzyskanie środków na renowację i konserwację przy zabytkowych kościołach, zaś parafie przekazały gminie prawo do dysponowania nieruchomościami oraz zabytkami ruchomymi zgromadzonymi w kościołach na czas nieoznaczony w celach turystycznych, kulturalnych, edukacyjnych do wykorzystania w celach promocyjnych gminy oraz w celu przeprowadzenia prac konserwatorskich i restauratorskich oraz robót budowlanych przy kościołach. W umowach sprecyzowano, że udostępnienie obiektów gminie nie może zakończyć się przed okresem pięciu lat od dnia zakończenia prac konserwatorskich oraz, że ma ono polegać na udostępnianiu kościołów na szczegółowo określonych zasadach do zwiedzania oraz organizowaniu w tym obiekcie zająć z historii, festiwali muzyki instrumentalnej i dawnej oraz wystaw prac wykonywanych w ramach plenerów artystycznych. Gmina zobowiązała się do wykonywania wskazanych uprawnień z poszanowaniem funkcji sakralnej nieruchomości oraz "do utrzymywania kościołów w zakresie restauratorsko - konserwatorskim w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami w tym w szczególności z ustawą z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U nr 162, poz. 1568)" przez cały okres obowiązywania porozumienia - w taki sposób zatytułowano bowiem zawartą przez Gminę i parafie umowy.