Wyrok WSA w Warszawie z dnia 30 czerwca 2010 r., sygn. II SA/Wa 364/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Grochowska - Jung, Sędziowie Sławomir Antoniuk (spr.), Anna Mierzejewska, Protokolant Aleksandra Weiher, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 czerwca 2010 r. sprawy ze skargi R. C. na decyzję Dowódcy [...] Dywizji Zmechanizowanej z dnia [...] grudnia 2009 r. nr [...] w przedmiocie pomocy finansowej w związku z pobieraniem nauki - oddala skargę.
Uzasadnienie
Dowódca [...] decyzją z dnia [...] grudnia 2009 r. nr [...] utrzymał w mocy decyzję Dowódcy [...] z dnia [...] października 2009 r. nr [...]odmawiającą kpt. R. C. wyrażenia zgody na udzielenie pomocy finansowej w związku z pobieraniem nauki.
Z ustaleń organu i akt administracyjnych wynika następujący stan sprawy:
Wnioskiem z dnia 30 grudnia 2008 r. kpt. R. C. wystąpił do Dowódcy Jednostki Wojskowej [...] o przydzielenie środków finansowych na pobieranie nauki poza wojskiem.
Dowódca [...] decyzją z dnia [...] października 2009 r., wydaną na podstawie art. 104 § 1 i art. 26 § 2 pkt 2 k.p.a. w zw. z art. 52 ust. 3 i 4 oraz 5 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (tekst jednolity Dz. U. z 2008 r. Nr 141, poz. 892) oraz § 3 i § 5 ust. 2 oraz § 6 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 marca 2008 r. w sprawie udzielania pomocy żołnierzom zawodowym w związku z pobieraniem przez nich nauki oraz kierowania żołnierzy zawodowych na studia albo naukę w kraju lub za granicą (Dz. U. Nr 59, poz.362), nie wyraził kpt. R. C. zgody na udzielenie pomocy finansowej w związku z pobieraniem nauki. W uzasadnieniu decyzji organ podniósł, iż kpt. R. C. pełnił zawodową służbę wojskową na stanowisku szefa logistyki w [...] batalionie zmechanizowanym na okres kadencji od dnia 1 sierpnia 2008 r. do dnia 30 czerwca 2010 r. Z opinii kadrowej wynikało, że zweryfikowana przez Dowódcę Wojsk Lądowych prognoza przebiegu służby przewiduje dla wnioskodawcy docelowo stanowisko szefa sekcji o stopniu etatowym majora. Podjęte przez ww. oficera studia podyplomowe były warunkiem niezbędnym do uzyskania wyższego stanowiska służbowego w dalszej perspektywie czasowej. Jednakże przepis art. 52 ust. 4 ustawy z dnia 11 września 2003r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, pozwala na udzielenie pomocy wyłącznie w przypadkach, gdy poziom i kierunek nauki są zbieżne z wymaganiami kwalifikacyjnymi na zajmowanym lub planowanym stanowisku służbowym. W przedmiotowej sprawie nie została spełniona przesłanka zbieżności kierunku obieranej nauki z wymaganiami kwalifikacyjnymi na zajmowanym i prognozowanym stanowisku służbowym. Wnioskodawca pełnił służbę wojskową w korpusie logistyki i w prognozie perspektywicznej został zaplanowany do wyznaczenia na stanowiska logistyczne. Kierunek, na którym podjął naukę - zarządzanie zasobami ludzkimi - trudno uznać za zbieżny z wymaganiami kwalifikacyjnymi wymaganymi na stanowisku logistycznym. Wyznaczenie na stanowisko służbowe jest uzależnione od ukończenia studiów, kursu, szkolenia, stażu lub specjalizacji, w zależności od wymaganych kwalifikacji określonych w karcie opisu stanowiska służbowego. Niezbędną przesłanką jest również zgoda organu uprawnionego do wyznaczania żołnierza na wyższe od zajmowanego stanowisko służbowe, na podstawie § 6 powołanego rozporządzenia. Tymczasem Dowódca Wojsk Lądowych pismem z dnia [...] lutego 2009 r. poinformował Dowódcę [...], iż Minister Obrony Narodowej w dniu [...] lutego 2009 r. odmówił wyrażenia zgody na zawarcie umowy o udzielnie pomocy w związku z pobieraniem nauki przez kpt. R. C.