Wyrok WSA w Lublinie z dnia 7 czerwca 2010 r., sygn. III SA/Lu 92/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jerzy Marcinowski (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Jadwiga Pastusiak,, Sędzia WSA Jerzy Drwal, Protokolant stażysta Paweł Soczyński, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 25 maja 2010 r. sprawy ze skargi Wojewody Lubelskiego na uchwałę Rady Miasta Radzynia Podlaskiego z dnia 22 marca 2007 r. nr VI/18/07 w przedmiocie ustalenia opłat za świadczenia prowadzonego przez Miasto Radzyń Podlaski Przedszkola Miejskiego stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały.
Uzasadnienie
W dniu 22 marca 2007 r. Rada Miasta Radzynia Podlaskiego podjęła uchwałę Nr VI/18/07 w sprawie opłat za świadczenia prowadzonego przez Miasto Radzyń Podlaski Przedszkola Miejskiego (Dz. Urz. Woj. Lub. 2007.91.1862).
Przedmiotową uchwałą, powołując się na przepisy art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm. - dalej jako u.s.g.) w związku z art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm. - dalej jako ustawa o systemie oświaty), ustalono odpłatność w wysokości 50 zł miesięcznie za pobyt dziecka w przedszkolu w zakresie świadczeń prowadzonych ponad obowiązujące podstawy programowe wychowania przedszkolnego (§ 1 pkt 1 uchwały) oraz wprowadzono opłatę z tytułu pełnych kosztów wyżywienia związanych z pobytem dziecka w przedszkolu, według kalkulacji kosztów (§ 1 pkt 2 uchwały).
W skardze sądowej z dnia 15 lutego 2010 r. Wojewoda Lubelski, powołując się na art. 93 ust. 1 u.s.g. wniósł o stwierdzenie nieważności powyższej uchwały - jako niezgodnej z art. 14 ust. 5 i art. 67a ustawy o systemie oświaty.
W uzasadnieniu wskazał, że sposób ustalenia opłat przyjęty w uchwale Rady Miasta Radzynia Podlaskiego, sprzeczny jest z obowiązującym porządkiem prawnym.
Zgodnie z art. 14 ust. 5 ustawy o systemie oświaty, opłaty za świadczenia prowadzonych przez gminę przedszkoli publicznych, rada gminy ustala z uwzględnieniem art. 6 pkt 1 cyt. ustawy stanowiącym, że publiczne przedszkole charakteryzuje się tym, iż zapewnia bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej.