Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 30 czerwca 2010 r., sygn. II SA/Kr 528/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Aldona Gąsecka-Duda Sędziowie: NSA Joanna Tuszyńska WSA Mirosław Bator (spr.) Protokolant: Katarzyna Paszko-Fajfer po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 czerwca 2010 r. sprawy ze skargi W. S. na decyzję Wojewody z dnia 9 kwietnia 2008 r., nr [...] w przedmiocie sprzeciwu do zmiany sposobu użytkowania skargę oddala.

Uzasadnienie

Decyzją Nr [...] z dnia 5 stycznia 2005 r. znak: [...] Prezydent Miasta [...] po rozpatrzeniu zgłoszenia W. S. z 09.11.2004r., wniósł sprzeciw wobec zmiany sposobu użytkowania lokalu mieszkalnego na lokal biurowy w budynku przy ul. [...] na działce nr "1" obr. [...] w K.. Jako podstawę rozstrzygnięcia podano art. 71 ust. 3 ustawy z dnia 7.07.1994r. Prawo Budowlane (Dz. U. Nr 207, poz. 2016 z 2003r. z późniejszymi zm.), oraz art. 104 ustawy z dnia 14.06.1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98 poz. 1071 z późniejszymi zmianami). W uzasadnieniu organ wskazał, iż postanowieniem z dnia 1 grudnia 2004 r. zobowiązano inwestora do uzupełnienia zgłoszenia. Postanowienie to odebrał on w dniu 7 grudnia 2004 r. W wyznaczonym do 21 dni terminie, inwestor nie uzupełnił w ogóle zgłoszenia o żądane dokumenty. W związku z tym, mając na względzie treść art. 71 ust. 3 Prawa Budowlanego z 1994 r. organ wniósł sprzeciw.

Od powyższej decyzji odwołanie wniósł W. S. zarzucając błąd w ustaleniach faktycznych polegający na przyjęciu, że w lokalu nastąpi podjęcie działalności zmieniającej warunki bezpieczeństwa pożarowego, pracy. Z opisu obiektu budowlanego załączonego do zgłoszenia zmiany sposobu korzystania z lokalu w sposób jednoznaczny wynika, iż lokal biurowy ma służyć, jako pomieszczenie przyjęć klientów bez tworzenia archiwum dla przechowywania akt, co nie zmieni w/w warunków i naruszenie prawa materialnego, tj. art. 71 ust. 2 i 3 Prawa budowlanego z 1994 r. w związku z art. 50 ust. 2 pkt.2 i art. 59 ust.1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - przez jego błędną wykładnię polegającą na przyjęciu, że do zgłoszenia zamiaru zmiany sposobu użytkowania lokalu mieszkalnego na lokal biurowy, nie związanego z wykonaniem robót budowlanych, należy przedłożyć ekspertyzę techniczną dotyczącą zmiany sposobu użytkowania przedmiotowego lokalu, oraz ostateczną decyzję o warunkach zabudowy w sytuacji braku obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Uzasadniając swoje stanowisko odwołujący wskazał, że w chwili dokonania zgłoszenia (tj. w dniu 09.11.04) obowiązywał przepis pkt. 7 § 9 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 czerwca 2003r. w sprawie warunków i trybu postępowania dotyczącego rozbiórek oraz zmiany sposobu użytkowania obiektu (Dz. U. Nr 120, poz. 1131) stwierdzający, że do wniosku o zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części należy załączyć "decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym." Zbędne jest przedstawienie ekspertyzy technicznej i decyzji o warunkach zabudowy, jeżeli w przedmiotowym lokalu, pomimo zmiany jego sposobu użytkowania, nie były przeprowadzane roboty budowlane, gdyż nie zaistniała taka konieczność oraz faktycznie nie uległy zmianie w/w warunki użytkowania lokalu. Odwołujący wniósł o uchylenie zaskarżonej decyzji w całości i orzeczenia w tym zakresie, co do istoty sprawy przez stwierdzenie zbędności uzupełnienia zgłoszenia o w/w ekspertyzę techniczną i ostateczną decyzję o warunkach zabudowy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00