Wyrok WSA w Warszawie z dnia 21 maja 2010 r., sygn. IV SA/Wa 511/10
Dnia 21 maja 2010 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Teresa Zyglewska, Sędziowie Sędzia WSA Alina Balicka, Sędzia WSA Małgorzata Małaszewska - Litwiniec (spr.), Protokolant Marek Bereziński, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 maja 2010 roku sprawy ze skargi E. Sp. z o.o. z siedzibą w S. na postanowienie Ministra Infrastruktury z dnia [...] stycznia 2010 r. nr [...] w przedmiocie odmowy uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy - oddala skargę -
Uzasadnienie
IVSA/Wa511/10
UZASADNIENIE
Zaskarżonym do Sądu Administracyjnego postanowieniem z dnia [...].01.2010 r. Minister Infrastruktury utrzymał w mocy postanowienie Dyrektora Urzędu Morskiego w S. z dnia [...].11.2009 r., odmawiające uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy dla przedsięwzięcia zlokalizowanego na obszarze pasa technicznego i ochronnego brzegu morskich wód wewnętrznych, polegającego na budowie kompleksu budynków mieszkalnych jednorodzinnych oraz budynku handlowo-usługowego na działkach o numerach geodezyjnych [...], [...] oraz [...], obręb [...], gm. K..
W zaskarżonym postanowieniu organ odwoławczy podzielił stanowisko wyrażone przez I instancję i wyjaśnił, że projektowana zabudowa, która w części położona będzie na obszarze pasa technicznego, negatywnie wpłynie na ochronę brzegu morskiego. Podkreślił, iż projektowana budowa muru oporowego - pionowo-ściennych konstrukcji odbijających fale jest praktycznie niedopuszczalna na terenie pasa technicznego, gdyż powoduje procesy erozyjne oraz wypłukiwanie gruntu, znajdującego się przed tą konstrukcją. Negatywnie wpłynie też na ochronę biologicznej zabudowy w wyniku wycinki trzcin. Może wpłynąć też negatywnie na tereny sąsiadujące z terenem inwestycji. Ze wskazanych przyczyn, w ocenie organu odwoławczego, prawidłowe zabezpieczenie brzegu morskiego uniemożliwia realizację tej inwestycji. Nawiązując do regulacji ustawy Prawo wodne wyjaśnił, że obszar pasa nadbrzeżnego, w tym technicznego, jest obszarem bezpośredniego zagrożenia powodzią, stąd obowiązują na nim zakazy inwestycyjne. Właściwy dyrektor urzędu morskiego może jednakże zwolnić z tych zakazów o ile stwierdzi, że projektowana inwestycja nie utrudni ochrony przed powodzią na obszarze pasa nadbrzeżnego. W konkluzji Minister Infrastruktury potwierdził, iż Dyrektor Urzędu Morskiego w S. prawidłowo wskazał przyczyny odmowy uzgodnienia przedłożonego mu projektu decyzji o warunkach zabudowy i nie przekroczył granic uznania administracyjnego. Odnosząc się do zarzutów zażalenia podzielił stanowisko organu I instancji, iż decyzja o warunkach zabudowy winna być poprzedzona uzyskaniem tzw. decyzji środowiskowej.