Wyrok WSA w Łodzi z dnia 25 maja 2010 r., sygn. I SA/Łd 209/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi Wydział I w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Teresa Porczyńska Sędziowie Sędzia WSA Tomasz Adamczyk /spr./ Sędzia WSA Bożena Kasprzak Protokolant Asystent sędziego Jarosław Szkudlarek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 maja 2010 r. sprawy ze skargi J. S. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Ł. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie określenia zobowiązania w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2006 rok oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] r. Dyrektor Izby Skarbowej w Ł. utrzymał w mocy decyzję Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w Ł. z dnia [...] r. określającą J. S. wysokość zobowiązania w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2006 r. w kwocie 255 397 zł.
W toku postępowania organy ustaliły, że podatnik w 2006 r. prowadził działalność gospodarczą indywidualnie pod nazwą A oraz w formie spółki cywilnej - B, przekształconej z dniem 1 czerwca 2006 r. w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Przedmiotem działalności była gospodarka odpadami (surowcami wtórnymi). W 2006 r. ewidencja zdarzeń gospodarczych w A prowadzona była w formie ksiąg rachunkowych. Na podstawie umów firma świadczyła usługi odbioru i wywozu odpadów komunalnych od osób fizycznych zamieszkałych na terenie gmin położonych w okolicach P. T. Przychód z tytułu świadczonych usług ewidencjonowano w oparciu o faktury wewnętrzne oraz dokumenty sporządzane miesięcznie.
W zeznaniu podatkowym za ten rok podatnik wykazał przychody w wysokości 9 956 693,17 zł, koszty uzyskania przychodów w kwocie 9 606 322,15 zł, dochód - 350 371,02 zł i należny podatek wynoszący 63 873 zł. W ocenie Urzędu Kontroli Skarbowej rozliczenie to było nieprawidłowe, gdyż zawyżono w nim koszty uzyskania przychodów o kwotę 841 695,28 zł. Do kosztów strona zaliczyła wydatki na: zakup usług transportowych (244 950 zł), skup surowców wtórnych od klientów indywidualnych (423 685,70 zł), zakup paliwa (113 332 zł), wartości niematerialne i prawne (60 000 zł), zakup oleju napędowego (438,65 zł), zakup węgla (52,90 zł), zaliczkę (500 zł), opłaty PFRON (270,73 zł). Jednocześnie podatnik nie ujął z kosztach zapłaconego podatku od nieruchomości w kwocie 1 534,70 zł. Oprócz tego stwierdzono też zaniżenie przychodów o 166 322,52 zł, w tym z tytułu: nieodpłatnych świadczeń otrzymanych przez A od B s.c. (a następnie C z o.o.) w wysokości 35 064,77 zł oraz przez B s.c. od A w wysokości 67,83 zł, nieodpłatnych świadczeń w kwocie 384 zł z tytułu użytkowania, a także świadczenia usług odbioru odpadów komunalnych od osób fizycznych w kwocie 130 805,92 zł. W związku z dostrzeżonymi przez organ nieprawidłowościami podatnik złożył korektę zeznania podatkowego. Nie zgodził się jednak z ustaleniami organu kontroli w zakresie zawyżenia kosztów uzyskania przychodów o wartość surowców wtórnych nabytych od klientów indywidualnych oraz o wydatki na zakup paliwa, a także odnośnie zaniżenia przychodów o wartość usług odbioru odpadów komunalnych od osób fizycznych.