Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 20 maja 2010 r., sygn. III SA/Lu 46/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jadwiga Pastusiak (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Jerzy Drwal, Sędzia NSA Maria Wieczorek, Protokolant Asystent sędziego Adam Traczyk, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 11 maja 2010 r. sprawy ze skargi K. P. na czynność Prezydenta Miasta z dnia [...] października 2009 r., nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu części opłaty za kartę pojazdu 1. stwierdza bezskuteczność zaskarżonej czynności; 2. stwierdza, że skarżącemu przysługuje uprawnienie do zwrotu części opłaty za kartę pojazdu w kwocie 425 (czterysta dwadzieścia pięć) złotych, wydaną dla samochodu marki S. nr rej. [...]; 3. zasądza od Prezydenta Miasta na rzecz K. P. kwotę 457 (czterysta pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Pismem z dnia [...] października 2009 r. K. P., powołując się na orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego, wniósł o zwrot nadpłaty, która została uiszczona w 2004 r. za wydanie karty pojazdu marki Seat Ibiza, zarejestrowanego pod numerem rejestracyjnym [...].

W odpowiedzi udzielonej pismem z dnia [...] października 2009 r. wystosowanym z upoważnienia Prezydenta Miasta L., znak: [...], stwierdzono, iż brak jest podstaw do zwrotu żądanej kwoty. Wskazano, iż w sentencji wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 18 stycznia 2006 r., na który powołuje się skarżący, odroczono termin utraty mocy obowiązującej zakwestionowanych przepisów, stanowiących podstawę pobrania opłaty za kartę pojazdu w przypadku wnioskującego o zwrot jej części. Wskazano, iż wyrok Trybunału nie ma mocy wstecznej w stosunku do czynności i orzeczeń wydanych na podstawie uchylonych przepisów. Przepisy te do dnia odroczenia utraty mocy i wydania nowego przepisu przez uprawniony organ korzystają z domniemania konstytucyjności, a stąd starostowie i prezydenci miast zgodnie z nakazem Trybunału do dnia 14 kwietnia 2006 r. musieli pobierać przedmiotowe opłaty w wysokości 500 zł. Podniesiono także, iż zmiana jakiejkolwiek opłaty za wydanie dokumentu na niższą nie stanowi podstawy do żądania zwrotu opłaty wniesionej przed wejściem w życie nowych przepisów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00