Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 24 marca 2010 r., sygn. II SA/Go 120/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Michał Ruszyński Sędziowie Sędzia WSA Jacek Jaśkiewicz Sędzia WSA Marek Szumilas (spr.) Protokolant referent Marta Świetlik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 marca 2010 r. sprawy ze skargi T.K. i R.K. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia wygaśnięcia decyzji I. uchyla zaskarżoną decyzję, II. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu, III. zasądza od Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rzecz T.K. i R.K. solidarnie kwotę 440 (czterysta czterdzieści) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Decyzją nr [...] z dnia [...] września 2009r., po rozpatrzeniu sprawy z wniosku T. i R.K. z dnia [...] sierpnia 2009r., Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego, powołując się na dyspozycję art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), odmówił stwierdzenia wygaśnięcia decyzji Kierownika Urzędu Rejonowego nr [...] z dnia [...] marca 1998r., na mocy której nakazano wnioskodawcom rozbiórkę budynku letniskowego oraz zbiornika bezodpływowego na ścieki sanitarne, położonych na działce o nr ewid. [...] oraz do uporządkowania terenu po rozbiórce.
W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że składając w dniu [...] sierpnia 2009r. wniosek pełnomocnik T. i R.K. podniósł, iż wydanie przez Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego decyzji nr [...] z dnia [...] maja 2008r. o stwierdzeniu nieważności decyzji Kierownika Urzędu Rejonowego nr [...] z dnia [...] listopada 1994r. zatwierdzającej plan realizacyjny i udzielającej pozwolenia na budowę budynku letniskowego z bezodpływowym szczelnym zbiornikiem na ścieki sanitarne i studnią w [...] na działce nr [...], powoduje bezprzedmiotowość decyzji Kierownika Urzędu Rejonowego z dnia [...] marca 1998r., nakazującej rozbiórkę ww. obiektów. Według autora wniosku, skoro pozwolenie na budowę zostało uchylone to przesłankę do uznania decyzji rozbiórkowej za bezprzedmiotową stanowić ma brak podstawy do jej wydania, jaką była niezgodność budowy z wydanym pozwoleniem na budowę. Z kolei bezprzedmiotowość decyzji nakazującej rozbiórkę jest powodem do stwierdzenia jej wygaśnięcia w trybie art. 162 § 1 pkt 1 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego. Jednocześnie wniesiono, aby w przypadku uznania przez organ, iż brak jest przesłanek do stwierdzenia wygaśnięcia decyzji rozbiórkowej, decyzję tę uchylono w trybie art. 154 § 1 kpa.