Wyrok WSA w Warszawie z dnia 16 lutego 2010 r., sygn. II SA/Wa 1730/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Grochowska-Jung, Sędziowie Sędzia WSA Sławomir Antoniuk, Sędzia WSA Andrzej Góraj (spr.), Protokolant Agnieszka Bieniewska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 lutego 2010 r. sprawy ze skargi B. P. na decyzję Ministra Edukacji Narodowej z dnia [...] sierpnia 2009 r. nr [...] w przedmiocie nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego oddala skargę
Uzasadnienie
B. P. w dniu [...] maja 2005 r. złożyła do Ministra Edukacji Narodowej i Sportu wniosek o stwierdzenie nieważności decyzji tego organu z dnia [...] listopada 2003 r. nr [...], utrzymującej w mocy decyzję z dnia [...] października 2003 r. stwierdzającą nieważność postępowania kwalifikacyjnego.
Minister Edukacji Narodowej i Sportu decyzją z dnia [...] lipca 2005 r. nr [...] odmówił stwierdzenia nieważności wskazanej decyzji. W uzasadnieniu podał m. in., że w dniu [...] lipca 2003 r. B. P. uzyskała akceptację Komisji Kwalifikacyjnej powołanej przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu. W toku postępowania nadzorczego przeprowadzonego na podstawie art. 9h ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy - Karta Nauczyciela stwierdzono naruszenie przez Komisję Kwalifikacyjną prowadzącą postępowanie kwalifikacyjne przepisów § 11 ust. 2 i § 12 ust. 1 obowiązującego wówczas rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr 70, poz. 825 z późn. zm.). Każdy z członków Komisji Kwalifikacyjnej oceniał spełnianie przez nauczyciela wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia awansu zawodowego, według punktowej skali od 0 do 10. Zadaniem Komisji Kwalifikacyjnej była analiza przedłożonej dokumentacji oraz dokonanie na tej podstawie oceny spełnienia przez nauczyciela warunków niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego. Z przebiegu prac został sporządzony protokół zawierający uzyskaną przez nauczyciela punktację wraz z jej uzasadnieniem. Jednakże w uzasadnieniu przyznanej liczby punktów odniesiono się głównie do sposobu przedstawienia dokumentacji oraz podniesiono, że nauczycielka nie wykazała się umiejętnością rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, nie uwzględniła bowiem specyfiki pracy wizytatora kuratorium oświaty, co z kolei pozostaje w sprzeczności z rozstrzygnięciem Komisji Kwalifikacyjnej odnośnie udzielonej akceptacji. Ponadto Komisja Kwalifikacyjna stwierdziła, że przedłożony opis i analiza jednego z wymaganych problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych nie przekonał jej członków o posiadaniu przez nauczycielkę umiejętności, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 4 powyżej określonego rozporządzenia.