Wyrok WSA w Lublinie z dnia 12 lutego 2010 r., sygn. I SA/Lu 23/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wojciech Kręcisz, Sędziowie NSA Anna Kwiatek,, NSA Irena Szarewicz-Iwaniuk (spr.), Protokolant Referent Ewelina Piskorek, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 12 lutego 2010 r. sprawy ze skargi Województwa na akt Regionalnej Izby Obrachunkowej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Nr [...] Sejmiku Województwa z dnia [...] w sprawie zasad udzielania dotacji celowych na prace konserwatorskie i restauratorskie przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków I. uchyla zaskarżony akt; II. zasądza od Regionalnej Izby Obrachunkowej na rzecz Województwa kwotę [...] tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Uchwałą Nr [...] z dnia 16 listopada 2009 r. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w [...] stwierdziło nieważność uchwały Nr [...] Sejmiku Województwa [...] z dnia 6 listopada 2009 r. w sprawie udzielania dotacji celowych na prace konserwatorskie i restauratorskie przy zabytkach wpisanych do rejestrów, zwanej dalej Uchwałą, z powodu istotnego naruszenia art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 449 ze zm.).
Regionalna Izba Obrachunkowa w [...] po przeprowadzeniu badania w trybie nadzoru uznała, że zachodzą przesłanki stwierdzenia jej nieważności z powodu istotnego naruszenia prawa. Za wadliwą została uznana regulacja zawarta w § 14 ww. Uchwały, zgodnie z którą, akt ten miał wejść w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa, zgodnie bowiem z art. 4 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, akty normatywne zawierające przepisy powszechnie obowiązujące, a takim aktem jest uchwała Sejmiku określająca zasady udzielania dotacji celowych na prace konserwatorskie i restauratorskie przy zabytkach, ogłaszane w dziennikach urzędowych wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ich głoszenia chyba, że dany akt normatywny określi termin dłuższy. Tylko w uzasadnionych wypadkach akty normatywne mogą wchodzić w życie w terminie krótszym niż 14 dni, jeżeli ważny interes państwa wymaga natychmiastowego wejścia w życie aktu normatywnego i zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu na przeszkodzie, dniem wejścia w życie może być dzień ogłoszenia tego aktu w dzienniku urzędowym. Kolegium RIO nie stwierdziło zajścia w rozpatrywanej sprawie przesłanek uzasadniających uznanie, że ważny interes państwa wymagał natychmiastowego wejścia w życie badanej Uchwały określającej zasady udzielania dotacji celowej z budżetu województwa.