Wyrok WSA w Krakowie z dnia 9 lutego 2010 r., sygn. I SA/Kr 1755/09
Sygn. akt I SA/Kr 1755/09 | | W Y R O K W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 9 lutego 2010r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, w składzie następującym:, Przewodniczący Sędzia: WSA Ewa Michna, Sędziowie: WSA Grażyna Firek, WSA Inga Gołowska (spr.), Protokolant: Iwona Sadowska - Białka, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 lutego 2010r., sprawy ze skargi "W" S.A. w K., na indywidualną interpretację Ministra Finansów, z dnia 22 września 2009r. Nr [...], w przedmiocie podatku od towarów i usług, I. uchyla zaskarżoną indywidualną interpretację, II. określa, że powyższa indywidualna interpretacja nie może być wykonana do chwili uprawomocnienia się wyroku, III. zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej na rzecz strony skarżącej koszty postępowania w kwocie 200 zł ( dwieście złotych).
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 09 lipca 2009 r. (data wpływu) Spółka W. S.A. z siedzibą w K., ul. W.[...], zwróciła się do Dyrektora Izby Skarbowej, działającego z upoważnienia Ministra Finansów, o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego na gruncie podatku od towarów i usług odnośnie do zagadnienia, czy każde nieodpłatne przekazanie produktów w ramach działań marketingowych stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu tym podatkiem.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie produkcji i dystrybucji artykułów spożywczych. Celem zwiększenia obrotów z tytułu sprzedaży swych towarów podejmuje działania o charakterze marketingowym. Skierowane są one do podmiotów, które w ramach wiążących je z wnioskodawcą umów nabywają jego produkty (hurtownicy, sieci supermarketów - dalej "kontrahenci") jak również podmiotów, które nie są powiązane z wnioskodawcą żadnymi umowami i nie nabywają produktów bezpośrednio u niego. Są to podmioty prowadzące sprzedaż detaliczną i hurtową produktów wnioskodawcy, konsumenci oraz inne podmioty (dalej "inni nabywcy"). Działań marketingowe obejmują :akcje promocyjne skierowane do kontrahentów i inny nabywców polegające na nieodpłatnym przekazaniu produktów Spółki w przypadku zakupu określonej ilości innych produktów Spółki w przypadku (tzw. sprzedaż premiowa), nieodpłatne przekazanie pracownikom kontrahentów oraz pracownikom innych nabywców produktów Spółki celem ich poznania i zwiększenia świadomości marki tak aby wpływali oni na zwiększenie zamówień produktów Spółki a co za tym idzie na zwiększenie wielkości sprzedaży, nieodpłatne przekazanie produktów innym nabywcom w zamian za produkty, których termin przydatności do spożycia upłynął, albo też w zamian za produkty zniszczone/uszkodzone, nieodpłatne przekazanie produktów innym nabywcom, jako obniżenie ceny na produkty (tzw. rabat naturalny) z uwagi na upływający termin przydatności do spożycia w ramach organizowanych akcji promocyjnych, czasowe bądź stałe obniżenie ceny na produkty celem wsparcia sprzedaży lub z uwagi na zmianę opakowań produktów, nieodpłatne przekazanie produktów dla potencjalnych kontrahentów oraz gości, zużycie produktów na potrzeby poczęstunku kontrahentów w trakcie spotkań w siedzibie Spółki.