Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Postanowienie WSA w Białymstoku z dnia 26 stycznia 2010 r., sygn. II SA/Bk 46/09

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Mirosław Wincenciak (spr.), , , po rozpoznaniu w dniu 26 stycznia 2010 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi S. D. na decyzję Wojewody P. z dnia [...] listopada 2008 r. Nr [...] w przedmiocie ustalenia lokalizacji drogi p o s t a n a w i a zawiesić postępowanie.

Uzasadnienie

Przedmiotem niniejszej sprawy jest ostateczna decyzja Wojewody P. z dnia [...].11.2008 r., wydana w trybie odwoławczym, orzekająca o ustaleniu lokalizacji drogi gminnej - ul. J. na odcinku od dojazdu A do ulicy Gen. Z. B. oraz dojazdu A w B., w oparciu o przepisy ustawy z dnia 10.04.2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (zwanej specustawą drogową) w jej brzmieniu obowiązującym do dnia 10.09.2008r. tj. w brzmieniu przed zmianami wprowadzonymi ustawą zmieniającą z 25.07.2008r. (Dz. U. Nr 154, poz. 958). W pierwszej instancji decyzję wydał Prezydent Miasta B., działający jako starosta. Z mocy art. 2 ust. 1 specustawy drogowej decyzje o ustaleniu lokalizacji drogi w odniesieniu do kategorii dróg powiatowych i gminnych wydaje starosta. W miastach na prawach powiatu (a takim miastem jest Białystok zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z 7.08.1998r. w sprawie utworzenia powiatów), funkcje przypisane staroście sprawuje prezydent miasta. Jednocześnie prezydent miasta (wójt, burmistrz) jest w odniesieniu do dróg gminnych zarządcą zgodnie z zapisem art. 19 ust. 2 ustawy z 21.03.1985r. o drogach publicznych, a w konsekwencji wnioskodawcą wydania decyzji o lokalizacji drogi gminnej, ponieważ stosownie do treści art. 2 ust.1 specustawy drogowej postępowanie o lokalizację drogi wszczyna stosowny wniosek właściwego zarządcy drogi. Decyzje o lokalizacji drogi gminnej w mieście na prawach powiatu wydawane są zatem przy zbiegu kompetencji decyzyjnych organu z uprawnieniami wnioskodawcy. Dostrzegając w takim zbiegu konfliktu interesów wnioskodawcy i organu decyzyjnego z interesem prawnym podmiotów, których własności dotyka wniosek i decyzja lokalizacyjna (ostatecznym decyzjom o lokalizacji drogi, specustawa drogowa przypisuje prawny skutek przejęcia przez właściwą jednostkę samorządu terytorialnego, lub Skarb Państwa, własności zajętej pod drogę nieruchomości), tutejszy sąd administracyjny uznał w sprawie o sygnaturze II SA/Bk 378/09 konieczność wyłączenia prezydenta miasta na prawach powiatu od rozpoznania własnego wniosku o lokalizację drogi gminnej na obszarze miasta, zgłoszonego w oparciu o przepisy specustawy drogowej. Wyrok WSA w Białymstoku, wydany dnia 6.10.2009r. w sprawie II SA/Bk 378/09, uchylający decyzję wojewody w następstwie dostrzeżenia, iż w pierwszej instancji decyzja została wydana przez organ podlegający wyłączeniu, został zaskarżony skargami kasacyjnymi wniesionymi przez Wojewodę P. i stronę postępowania administracyjnego - wnioskodawcę Prezydenta Miasta Białystok. Skargi kasacyjne nie zostały jeszcze rozpatrzone przez NSA.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00