Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 29 października 2009 r., sygn. I SA/Ol 554/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Błesiński (spr.), Sędziowie Sędzia NSA Włodzimierz Kędzierski, Sędzia WSA Wojciech Czajkowski, Protokolant Marika Brzozowiec, po rozpoznaniu w Olsztynie na rozprawie w dniu 29 października 2009 r., sprawy ze skargi A.D. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie określenia daty powstania długu celnego, kwoty podatku akcyzowego, opłaty paliwowej, podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję organu pierwszej instancji; II. określa ,że zaskarżona decyzja w całości nie podlega wykonaniu; III. zasądza od Dyrektora Izby Celnej na rzecz skarżącego kwotę 100 (sto) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
W dniu 29 listopada , E. D., kierowca autokaru o nr rej. "[...]", należącego do prowadzonego przez A. D. przedsiębiorstwa, przekroczył granicę Wspólnoty Europejskiej z Rosją przez przejście graniczne w "[...]" , dokonując wwozu paliwa znajdującego się w zbiorniku autobusu. W oparciu o ustną deklarację kierowcy ustalono ilość przywożonego paliwa na 250 litrów, co zostało potwierdzone sporządzonym przez organ celny protokołem (k.2 ). W chwili kontroli sprawdzono i spisano także stan licznika przejechanych kilometrów (41.742 km) . Zgodność zapisów potwierdzona została przez kierującego pojazdem.
Ten sam pojazd ,prowadzony przez kierowcę S. B., w dniu 20 grudnia 2006r. opuścił obszar Wspólnoty, wjeżdżając na teren Rosji. Przy wyjeździe , na podstawie ustnej deklaracji kierowcy , określono ,że w zbiorniku pojazdu znajduje się 200 litrów oleju napędowego. Stan licznika przejechanych kilometrów wskazywał 41.767 km .Okoliczności te potwierdzono "Protokołem wyjazdu" (k.3 akt adm.) .
W oparciu o dane zawarte w protokole kontroli na wjeździe do RP i na wyjeździe z RP Naczelnik Urzędu Celnego postanowieniem z dnia "[...]" wszczął postępowanie celne w związku z usunięciem spod dozoru celnego zwolnionego od należności celnych i podatkowych paliwa przewożonego w standardowym zbiorniku pojazdu mechanicznego przeznaczonego do działalności gospodarczej. Jednocześnie wezwał stronę do przedłożenia organowi dokumentacji na temat trasy przejazdu (z podaniem ilości kilometrów), miejsca zlania paliw; dokumentów zakupu paliwa - faktur, rachunków lub innego dokumentu (np. paragonu); informacji określającej poziom zawartości siarki w zlanym paliwie; informacji na temat osoby nabywcy (danych personalnych); dokumentacji pozwalającej ustalić rzeczywiste zużycie paliwa przez autokar w trasie, przy pracy silnika na biegu jałowym oraz normy zużycia na zasilanie instalacji grzewczej, ewentualnie klimatyzacji; tarcze tachografu dot. pracy autokaru.