Wyrok WSA w Łodzi z dnia 14 października 2009 r., sygn. II SA/Łd 661/09
Dnia 14 października 2009 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Tomasz Zbrojewski Sędziowie Sędzia NSA Anna Stępień (spr.) Sędzia NSA Grzegorz Szkudlarek Protokolant sekretarz sądowy Marcelina Chmielecka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 października 2009 roku sprawy ze skargi Rady Miejskiej T. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia [...] nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Miejskiej T. w sprawie uchwalenia zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oddala skargę. LS
Uzasadnienie
Zaskarżonym rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] r. nr [...] Wojewoda [...] na podstawie art. 86 i 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.) w związku z art. 28 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. nr 80, poz. 717 ze zm.) stwierdził w całości nieważność uchwały Rady Miejskiej Tomaszowa Mazowieckiego Nr XLI/376/2009 z dnia 27 maja 2009 r. w sprawie uchwalenia zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Tomaszowa Mazowieckiego.
W uzasadnieniu organ nadzoru wskazał, że przedmiotowe Studium zostało uchwalone z naruszeniem przepisów ustawy o planowaniu (...), aktów wykonawczych oraz innych ustaw. W dniu 15 listopada 2008 r. weszła w życie ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. nr 199, poz. 1227), wprowadzając m.in. zmiany w procedurze sporządzania i uchwalania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Ustawa ta nie przewidziała przepisów przejściowych dla rozpoczętych procedur planistycznych, a nie zakończonych przed dniem wejścia w życie tej ustawy. Zgodnie z art. 46 ww. ustawy przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko wymagają m.in. projekty studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 14 ww. ustawy przez strategiczną ocenę oddziaływania na środowisko należy rozumieć m.in. zapewnienie możliwości udziału społeczeństwa w postępowaniu. W ocenie organu nadzoru nie spełniono tego wymogu w zakresie, o jakim mowa w art. 39 ww. ustawy. Przede wszystkim organ opracowujący projekt dokumentu wymagającego udziału społeczeństwa (prognozę oddziaływania na środowisko) nie podał, bez zbędnej zwłoki, do publicznej wiadomości informacji o przystąpieniu do opracowywania projektu dokumentu i o jego przedmiocie. Poza tym - zdaniem Wojewody - w podstawie prawnej obwieszczenia (ogłoszenia) o wyłożeniu do publicznego wglądu projektu studium wraz z prognozą brak jest art. 39 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku (...), nie znalazła się w nim także pełna informacja o możliwości, trybie oraz terminie składania uwag również do prognozy oddziaływania na środowisko, a nie tylko do projektu Studium. Dlatego też błędne są wyjaśnienia Prezydenta Miasta Tomaszowa Mazowieckiego, iż ponowne wyłożenie projektu Studium do publicznego wglądu zapewniło udział społeczeństwa, o którym mowa w art. 39 ww. ustawy, a tym samym możliwość zgłaszania uwag również do opracowywanej prognozy oddziaływania na środowisko.