Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 9 września 2009 r., sygn. II SA/Po 478/09

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Drzazga (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Wiesława Batorowicz Sędzia WSA Aleksandra Łaskarzewska Protokolant Starszy sekretarz sądowy Monika Pancewicz po rozpoznaniu w Poznaniu na rozprawie w dniu 9 września 2009 r. sprawy ze skargi T. B. na postanowienie Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [..] 2007r. Nr [..] w przedmiocie kary z tytułu nielegalnego użytkowania części obiektu budowlanego oddala skargę. /-/ W. Batorowicz /-/ B. Drzazga /-/ A. Łaskarzewska

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia [..] 2007 Nr [..] Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Ś.na podstawie art. 57 ust. 7 oraz art. 59f ust. 1 w zw. z art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006r. nr 156, poz. 1118 ze zm.) oraz na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.) wymierzył karę inwestorowi Zakładom Mięsnym "B." T. B. z tytułu nielegalnego użytkowania części handlowej budynku handlowo-usługowo-biurowego, położonego w Ś. przy ul. Ż./ L. na działkach nr ewid. [..] w kwocie 75.000 zł.

W uzasadnieniu decyzji organ stwierdził, że Zakłady Mięsne "B." T. B. uzyskały zatwierdzenie projektu budowlanego i pozwolenie na budowę przedmiotowego budynku handlowo-usługowo-biurowego decyzją Starosty Ś. z dnia [..] 2006r. Nr [..]. W dniu 8 grudnia 2006r. inwestor złożył w Inspektoracie wniosek o wydanie pozwolenia na użytkowanie części handlowej obiektu. Inspektor na wezwanie inwestora przeprowadził w dniu 22 grudnia 2006r. obowiązkową kontrolę obiektu z udziałem pełnomocnika inwestora, kierownika budowy i inspektora nadzoru. W trakcie kontroli stwierdzono, że parking na powyżej 10 miejsc postojowych wykonano bez pozwolenia na budowę lub zgłoszenia, traktując wykonane roboty jako utwardzenie terenu. Co istotne w zatwierdzonym projekcie budowlanym budynku znalazł się zapis mówiący, iż "dojazd zapewniony będzie od ulicy Ż., gdzie przewidziano również miejsca parkingowe z ciągami pieszymi. Miejsca postojowe stanowić będą oddzielne opracowanie". Organ stwierdził, że inwestor nie dokonał takiego opracowania, przy czym utwardził teren pod parking z naruszeniem art. 30 ust. 5 Prawa budowlanego. Dokonał zgłoszenia właściwemu organowi, a organ nie wniósł sprzeciwu . Zdaniem organu utwardzony teren nie może stanowić parkingu, gdy nie ma wydzielonych miejsc postojowych oraz oznakowań poziomych ani pionowych. Dodatkowo organu ustalił, że zmniejszono odległość od granicy poprzez wykonanie docieplenia budynku bez wymaganego prawem zgłoszenia. Wykonano też zewnętrzne oświetlenie terenu (4 lampy na 2 słupach) bez wymaganego pozwolenia na budowę. Nie wykonano zasadniczych elementów wyposażenia budowlano-instalacyjnego tj. budynek nie posiada kotłowni, ogrzewany jest tymczasowymi, przenośnymi grzejnikami elektrycznymi. Ponadto brak jest kratek wentylacyjnych w pomieszczeniach socjalnych i WC, brak kurtyny powietrznej w magazynie. Inwestor nie uzyskał też zgody Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego na zastosowanie oświetlenia wyłącznie elektrycznego na stanowisku mięsnym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00