Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 30 września 2009 r., sygn. I SA/Ol 563/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ryszard Maliszewski, Sędziowie Sędzia WSA Tadeusz Piskozub, Sędzia WSA Wojciech Czajkowski (spr.), Protokolant Marika Brzozowiec, po rozpoznaniu w Olsztynie na rozprawie w dniu 30 września 2009 r., sprawy ze skargi S. K. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, 1. uchyla zaskarżoną interpretację, 2. zasądza od Ministra Finansów na rzecz skarżącego kwotę 457 złotych (słownie: czterysta pięćdziesiąt siedem) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 31 stycznia 2009 r., uzupełnionym pismami z 23 marca 2009 r. i 16 kwietnia 2009 r., S.K. zwrócił się o wydanie, na podstawie art. 14b § 7 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), interpretacji indywidualnej w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczonych przez niego na terytorium kraju usług na rzecz kontrahenta ze Stanów Zjednoczonych. Opisując w związku z zapytaniem stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe podatnik wskazał, że prowadzi działalność gospodarczą w formie agencji marketingowej. Jednym z jego klientów jest osoba prawna z siedzibą w USA, zajmująca się produkcją podzespołów do komputerów osobistych. Podmiot ten jest zarejestrowany w Polsce jako podatnik VAT czynny, ze względu na prowadzoną przez niego w Polsce sprzedaż podzespołów do komputerów. Sprzedaż ta odbywa się jednak bez potrzeby posiadania miejsca wykonywania działalności na terytorium Polski. Ponadto jak wyjaśnił wnioskodawca, producent z USA prowadzi na terenie Europy Środkowo - Wschodniej aktywną politykę marketingową, w związku z czym zatrudnia na tym terenie, na podstawie umowy o pracę, osoby prowadzące działania wyłącznie o charakterze marketingowym. Osoby te nie zajmują się jednak sprzedażą jakichkolwiek towarów lub usług oraz nie mają pełnomocnictw do zawierania umów handlowych, a pracują głównie "w terenie". Producent z USA nie posiada w Polsce zarejestrowanego przedstawicielstwa, jednak wynajmuje na terytorium kraju lokal, który służy wyłącznie własnym potrzebom pracowników marketingowych (spotkania wewnętrzne, przechowywanie materiałów reklamowych, prowadzenie korespondencji z pracodawcą). Z tego względu adres tego lokalu nie widnieje w jakimkolwiek zgłoszeniu do polskich organów administracyjnych, ani w umowach o pracę zawartych z pracownikami marketingowymi.