Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 8 września 2009 r., sygn. IV SA/Gl 505/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia WSA Stanisław Nitecki Sędziowie Sędzia WSA Teresa Kurcyusz-Furmanik Sędzia WSA Małgorzata Walentek (spr.) Protokolant st. sekretarz sądowy Agnieszka Janecka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 września 2009 r. sprawy ze skargi Gminy M. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie zakładów opieki zdrowotnej oddala skargę.
Uzasadnienie
Prezydent Miasta M. zarządzeniem nr [...] z dnia [...] r. zmienił zarządzenie własne nr [...] z dnia [...] r. w ten sposób, iż powierzył z dniem [...] r. M. G. obowiązki dyrektora Żłobka Miejskiego w M., przy ul. [...] i zmienił jej stanowisko pracy z dyrektor Żłobka Miejskiego w M. na p.o. dyrektora Żłobka Miejskiego w M.. Zarządzenie wydane zostało na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz art. 44 ust. 4 w zw. z art. 2 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 roku o zakładach opieki zdrowotnej (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 ze zm.).
Zarządzenie to - jak wynika z daty uwidocznionej na prezentacje [...] Urzędu Wojewódzkiego w K. - wpłynęło do organu nadzoru w dniu [...] r.
Zaskarżonym rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] r. Wojewoda [...], po uprzednim zawiadomieniu o wszczęciu postępowania z dnia [...], stwierdził nieważność powyższego zarządzenia z powodu jego niezgodności z art. 44 ust. 4 w związku z art. 2 ust. 1 pkt 7, art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej oraz w związku z § 9 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 17 maja 2000 r. w sprawie wymagań jakim powinny odpowiadać osoby na stanowiskach kierowniczych w zakładach opieki zdrowotnej określonego rodzaju (Dz. U. Nr 44, poz. 520 ze zm.). Jako podstawę prawną aktu organ nadzoru wskazał art. 91 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia w pierwszej kolejności organ podał, że żłobek, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 7 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, został uznany za zakład opieki zdrowotnej. Natomiast w myśl art. 10 ust. 1 tej ustawy świadczenia zdrowotne udzielane są wyłącznie przez osoby wykonujące zawód medyczny oraz spełniające wymagania zdrowotne określone w odrębnych przepisach. Dalej wskazał, że stosownie do § 1 ust 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 17 maja 2000 r. w sprawie wymagań jakim powinny odpowiadać osoby na stanowiskach kierowniczych (...), kierownikiem zakładu opieki zdrowotnej może być wyłącznie osoba mająca wyższe wykształcenie i co najmniej 6 letni staż pracy zawodzie lub posiadająca wyższe wykształcenie i ukończone studia podyplomowe o kierunku zarządzanie w służbie zdrowia i co najmniej trzyletni staż pracy w zawodzie, przy czym dla stanowisk kierowników poszczególnych rodzajów zakładów opieki zdrowotnej doprecyzowano te wymagania w dalszych przepisach rozporządzenia. I tak w § 9 określono, że kierownikiem żłobka powinna być osoba posiadająca wykształcenie wyższe pielęgniarskie lub inne wyższe mające zastosowanie przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych i co najmniej trzyletni staż pracy w zawodzie albo osoba posiadająca wykształcenie średnie medyczne i kurs specjalistyczny oraz co najmniej 6 letni staż pracy w zawodzie. Tymczasem w przedmiotowym zarządzeniu Prezydent Miasta M. zdecydował o powierzeniu obowiązków Dyrektora Żłobka w M. M. G., która nie spełnia wymogów niezbędnych do zajmowania stanowiska kierowniczego w zakładzie opieki zdrowotnej, jakim jest żłobek, nie posiada bowiem odpowiedniego wykształcenia ani kwalifikacji. Fakt ten został już stwierdzony w decyzji Wojewody [...] z dnia [...] r. znak [...], którą - po rozpatrzeniu odwołania M. G., utrzymał w mocy Minister Zdrowia decyzja z dnia [...] r. nr [...], a następnie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 9 października 2007 r., sygn. akt VII SA/Wa 923/07 (prawomocnym od 2 lutego 2009r.). Ponadto w zarządzeniu zdecydowano o powierzeniu obowiązków dyrektora żłobka, a więc posłużono się konstrukcją nieprzewidzianą w przepisach ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Organ nadzoru uznał, że nawet gdyby posłużenie się konstrukcją czasowego powierzenia obowiązków kierownika zakładu opieki zdrowotnej uznać za uzasadnione w pewnych sytuacjach faktycznych, to obowiązki te winna wykonywać osoba posiadająca kwalifikacje niezbędne do zajmowania danego stanowiska, natomiast M. G. wymogów tych nie spełnia. Wojewoda stwierdził, że okoliczności wykluczające pełnienie przez ww. obowiązków kierownika żłobka znane są Prezydentowi Miasta M. z urzędu, a to powoduje, że próba przekwalifikowania stanowiska zajmowanego przez ww. stanowi ominięcie przepisów powszechnie obowiązującego prawa.