Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 4 września 2009 r., sygn. III SA/Gl 435/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Mirosław Kupiec, Sędziowie Sędzia WSA Barbara Brandys-Kmiecik (spr.), Sędzia WSA Marzanna Sałuda, Protokolant sekr. sąd. Marta Lewicka, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 września 2009 r. przy udziale - sprawy ze skargi "A" Spółka jawna w R. na interpretację Ministra Finansów z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług - interpretacja prawa podatkowego 1. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, 2. stwierdza, iż zaskarżona interpretacja indywidualna nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się wyroku, 3. zasądza od Ministra Finansów na rzecz strony skarżącej kwotę [...] zł (słownie: [...] złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
W dniu [...] r. Dyrektor Izby Skarbowej w K. działając z upoważnienia Ministra Finansów, po rozpatrzeniu wniosku "A" spółki jawnej A.W., G.M. z siedzibą w R. o udzielenie pisemnej interpretacji prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług wypłacania lub otrzymywania premii pieniężnej za przekroczenie określonego w umowie pułapu obrotów w danym okresie rozliczeniowym, wydał interpretację indywidualną ozn. nr [...] stwierdzając, że stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.
Interpretacje wydano w związku z wnioskiem strony z dnia [...] r., w którym Spółka zaznaczyła, że prowadzi sprzedaż hurtową i detaliczną materiałów budowlanych; z wybranymi kontrahentami zawiera umowy dotyczące premii pieniężnych (bonusów) za osiągnięcie określonej wielkości obrotu - w wartości lub ilości towarów - w określonym czasie bądź danego asortymentu towarów. Zdaniem skarżącej Spółki wypłata bądź otrzymywanie premii pieniężnej jest czynnością nie podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Na uzyskanie bowiem określonego pułapu obrotu składa się odpowiednia liczba transakcji sprzedaży - dostawy towarów, a zatem czynności stanowiące dostawę towarów nie mogą jednocześnie przez ich zsumowanie stanowić usługi. Wynika to z treści art. 8 ustawy podatkowej, gdyż przepis ten dokonuje wyraźnego podziału na dostawę i odpłatne świadczenie usług. Poza tym na potwierdzenie słuszności swego stanowiska wnioskodawca powołał się na art. 5 VI Dyrektywy VAT i wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lutego 2007r. o sygn. akt I FSK 94/06.