Wyrok WSA w Kielcach z dnia 15 lipca 2010 r., sygn. I SA/Ke 319/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Jagiełło, Sędziowie Sędzia WSA Maria Grabowska (spr.),, Sędzia WSA Danuta Kuchta, Protokolant Starszy sekretarz sądowy Anna Szyszka, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 15 lipca 2010r. sprawy ze skargi "O. T." Sp. z o.o. w K. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę.
Uzasadnienie
I SA/Ke 319/10
Uzasadnienie
W indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia [...]., nr [...]Dyrektor Izby Skarbowej w K., działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdził, że stanowisko wnioskodawcy - O. T. SP z o.o. w K., przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2009r., uzupełnionym w dniu 2 lutego 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnej, jest nieprawidłowe.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony stan faktyczny.
Spółka, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, zawarła umowę handlową, przedmiotem której jest współpraca z kontrahentem w zakresie sprzedaży towarów pod marką "O.". W ramach tej umowy, kontrahent po przekroczeniu sprzedaży towarów pod marką "O." ponad umówioną wielkość, liczoną od wartości netto obrotów wynikających z faktur wystawionych przez O. T. Sp. z o. o. w określonym przedziale czasowym (od 1 stycznia do 31 grudnia), otrzyma roczną premię pieniężną. Zgodnie z zawartą umową handlową, kontrahent premiowany jest za osiągniętą ze Spółką wielkość zrealizowanych obrotów. W gestii kontrahenta pozostaje decyzja o rodzaju i zakresie działań, których podjęcie może spowodować osiągnięcie określonego w umowie poziomu obrotów (sprzedaży towarów pod marką "O.") uprawniającego kontrahenta do otrzymania wynagrodzenia (premii) na określonym w umowie poziomie. Sam fakt, że kontrahent nie jest zobligowany poprzez odpowiednie zapisy w umowie do wykonywania czynności intensyfikujących sprzedaż nie oznacza, że takich czynności nie podejmuje. Ich podjęcie i przeprowadzenie wprost wpływa na wielkość obrotów, a co za tym idzie, na wysokość wypłacanej premii. To właśnie dlatego strony umowy handlowej nie określają rodzaju czynności, które winien podejmować kontrahent, umożliwiających osiągnięcie pożądanego poziomu obrotów, aby pozostawić maksymalny poziom dowolności kontrahentowi w określaniu o podejmowaniu takich czynności. Są to czynności rozmaite i mogą polegać na: roznoszeniu ulotek reklamowych, ulotek informacyjnych, promocje i prezentacje określonych towarów przy wykorzystaniu hostess, informacje i reklamy w katalogach, w gazetkach promocyjnych, itd.