Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 12 sierpnia 2009 r., sygn. II SA/Gd 270/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jolanta Górska Sędziowie: Sędzia WSA Wanda Antończyk Sędzia WSA Katarzyna Krzysztofowicz (spr.) Protokolant Starszy sekretarz sądowy Katarzyna Gross po rozpoznaniu w dniu 23 lipca 2009 r. na rozprawie sprawy ze skargi H. D. i L. D. na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 30 marca 2009 r., nr [...] w przedmiocie nałożenia określonych obowiązków w celu doprowadzenia wykonanych robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 13 kwietnia 2004 roku, nr [...]; 2. określa, iż decyzje uchylone w punkcie pierwszym wyroku nie mogą być wykonane; 3. zasądza od Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego solidarnie na rzecz skarżących H. D. i L. D. kwotę 757 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 31 grudnia 2003 roku, nr [...] - Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego nakazał Gminie Miejskiej S., w celu doprowadzenia samowolnie wybudowanej ulicy K. położonej na działkach nr 1 i 2 w S. do stanu zgodnego z prawem, wykonać w terminie do dnia 30 września 2004 roku remont nawierzchni przedmiotowej ulicy, polegający na likwidacji licznych kolein i nierówności nawierzchni, oraz nakazał wprowadzić, do czasu przebudowy ulicy, zakaz ruchu na tej ulicy pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 2,5 tony. Równocześnie organ nakazał Gminie Miejskiej S. wykonanie w terminie do dnia 31 grudnia 2006 roku robót budowlanych związanych z przebudową wszystkich elementów pasa drogowego i budową kanalizacji deszczowej zgodnie z opinią techniczną opracowaną dnia 26 września 2003 roku oraz na podstawie dokumentacji wykonanej przez osobę uprawnioną i pod jej kierunkiem.
W następstwie odwołania wniesionego przez H. D. i L. D. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego, decyzją z dnia 8 marca 2004 roku, nr [...], uchylił zaskarżoną decyzję w całości i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji, wskazując, że w decyzji organu I instancji nie określono jednoznacznie zakresu robót, zaś nakaz wykonania remontu wynikającego z nieodpowiedniego stanu technicznego obiektu nie jest ani zmianą, ani przeróbką obiektu budowlanego. Ponadto organ odwoławczy stwierdził, że zamieszczony w zaskarżonej decyzji nakaz wprowadzenia ograniczenia w ruchu pojazdów nie należy do kompetencji organów nadzoru budowlanego. Organ odwoławczy stwierdził także, iż nieprawidłowości związane ze złym stanem technicznym obiektu winny zostać usunięte w postępowaniu prowadzonym na podstawie art. 66 ustawy Prawo budowlane z 1994 roku, a nie w trybie przewidzianym w art. 40 ustawy Prawo budowlane z 1974 roku.