Wyrok WSA w Łodzi z dnia 1 lipca 2009 r., sygn. III SA/Łd 552/08
Dnia 1 lipca 2009 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Monika Krzyżaniak (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Irena Krzemieniewska Sędzia WSA Małgorzata Łuczyńska Protokolant Asystent sędziego Dominika Trella po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 czerwca 2009 roku sprawy ze skargi A spółki z ograniczoną odpowiedzialnością spółki komandytowej w T. na decyzję Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Ł. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie nakazów z zakresu nadzoru sanitarnego 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. określa, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do dnia uprawomocnienia się wyroku; 3. zasądza od Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Ł. na rzecz A spółki z ograniczoną odpowiedzialnością spółki komandytowej w T. kwotę 457,- (czterysta pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
UZASADNIENIE
III SA/Łd 552/08
UZASADNIENIE
Decyzją z dnia [...] r. Nr[...] Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Z., działając na podstawie art. 12 ust. 1 i 27 ust. 1 ustawy z dnia 14 marca 1998r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 2006r. Nr 122, poz. 851 ze zm.) oraz na podstawie art. 17 ust. 1, art. 18, art. 19 ust. 1, 2, 4 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz. Urz. WE L 31 z 01.02.2002 str. 1, Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 6, str. 463) oraz w oparciu o protokoły z kontroli sanitarnych przeprowadzonych w dniach 19.02.2008r. i 27.02.2008r. w Centrum Dystrybucyjnym "A" Sp. z o. o., sp. k., zlokalizowanym w miejscowości D., ul. A. [...]S., nakazał zapewnić identyfikację przyjmowanych środków spożywczych do Centrum Dystrybucyjnego "A" sp. z o. o., sp. k. - D., ul. dystrybuowanych [...] i dystrybuowanych do sklepów sieciowych poprzez uwidocznienie w dokumentacji dostaw obejmujących produkty tylko z jednym terminem przydatności i/lub datą minimalnej trwałości oraz numerem partii. Organ zakreślił jednocześnie termin wykonania obowiązku do dnia 30 września 2008 r. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia podano, że w związku z powiadomieniem alarmowym nr 2008/01 z dnia 08.02.2008r., przesłanym przez Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w L., dot. stwierdzenia zmian organoleptycznych w makaronie świderki "FUSILLI" oznakowanym datą minimalnej trwałości 02.07.2009 r., którego odbiorcą było w/w Centrum Dystrybucyjne, przeprowadzona została stosowna kontrola. Z dokumentacji okazanej podczas kontroli wynikało, iż makaron "FUSILLI" oznakowany datą minimalnej trwałości 02.07.2009 r. nie został przyjęty do magazynu, a dostawy obejmowały przedmiotowy produkt z innymi datami minimalnej trwałości m.in. 12.07.2009r., 13.07.2009r., 17.07.2009r., 22.07.2009r., 23.07.2009r., 24.09.2009r. Zgodnie z pismem przesłanym drogą elektroniczną przez przedstawiciela "A" S., w oparciu o własną procedurę przyjęcia towaru nie zarejestrowano partii produktu oznakowanego datą minimalnej trwałości 02.07.2009r., a najbliższą zarejestrowaną datą minimalnej trwałości była data 12.07.2009r. i dla tej partii produktu ustalono listę dystrybucji. Organ podniósł, iż w wyniku dalszych działań okazało się, że zakwestionowany makaron świderki "FUSILLI", oznakowany datą minimalnej trwałości 02.07.2009r., został stwierdzony m.in. w sklepie "A" Nr [..] w Ł., ul. Limanowskiego [...], mimo, iż nie był zamieszczony na przekazanej wcześniej liście dystrybucji. Podczas kontroli sanitarnej przeprowadzonej w dniu 27.02.2008r. dokonano szczegółowej analizy dokumentacji umożliwiającej identyfikowanie dostawcy żywności do odbiorcy i stwierdzono, iż zgodnie z obowiązującą procedurą przyjęcia towaru na wejściu do magazynu Centrum Dystrybucyjnego "A" Sp. z o.o., sp. k. rejestrowane były dostawy poprzez sprawdzenie metodą wyrywkową co najmniej 20% przywożonego towaru i wpisywanie daty minimalnej trwałości/terminu przydatności do spożycia w następujący sposób: jeżeli w dostawie znajdują się środki spożywcze posiadające różne terminy przydatności do spożycia lub daty minimalnej trwałości, to w rejestrze wpisywany jest towar oznakowany najkrótszym terminem przydatności do spożycia lub datą minimalnej trwałości dla całej przyjętej dostawy. Taka sama zasada obowiązuje w przypadku, gdy dostawa składa się z palet, na których składowany jest dany produkt z uwzględnieniem rozdziału na poszczególne terminy przydatności do spożycia lub daty minimalnej trwałości (dot. przypadku gdy na danej palecie znajduje się produkt oznakowany tylko jednym terminem przydatności do spożycia lub datą minimalnej trwałości).