Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 9 kwietnia 2009 r., sygn. II SA/Łd 996/08

 

Dnia 9 kwietnia 2009 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Grzegorz Szkudlarek (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Czesława Nowak-Kolczyńska Sędzia WSA Joanna Sekunda-Lenczewska Protokolant Asystent sędziego Beata Czyżewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 kwietnia 2009 r. przy udziale - sprawy ze skargi K. J. na postanowienie Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Ł. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia w celu uzgodnienia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oddala skargę. LS

Uzasadnienie

Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Ł. postanowieniem z dnia [...], Nr [...] po rozpatrzeniu zażalenia K. J., utrzymał w mocy postanowienie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ł. z dnia [...], Nr [...] w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia.

Organ I instancji postanowieniem z dnia [...] uzgodnił warunki realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie budynku inwentarskiego do hodowli kurcząt (brojlery) wraz z płytą obornikową i zbiornikiem na wodę gnojową, zbiornikiem na inne nieczystości płynne oraz pozostałą infrastrukturą techniczną i drogową w B., gm. P. na działce Nr 280/1, pod kątem wymagań higienicznych i zdrowotnych, w celu uzgodnienia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację inwestycji z odpowiednimi zastrzeżeniami obowiązującymi w fazie projektowania, budowy oraz w fazie eksploatacji (w zakresie ochrony atmosfery, gospodarki wodno - ściekowej, odpadami i emisji hałasu). Jako podstawę prawną rozstrzygnięcia organ wskazał przepis art. 3 i 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 14 marca 1985 roku o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (t. j. Dz. U. z 2006 roku Nr 122, poz. 851 ze zm.) oraz art. 57 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku - Prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. U. z 2008 roku, Nr 25, poz. 150). W uzasadnieniu organ wyjaśnił, iż dla potrzeb uzgodnienia inwestor - H. i J. K. przedstawili raport oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko. Kwestia lokalizacji inwestycji została określona w decyzji o warunkach zabudowy. Ze zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego wynika, że inwestycja - kurnik zostanie zlokalizowana w odległości 200 m w kierunku wschodnim od posesji sąsiedniej. Z raportu wynika, że ze statystyki wiatrów dla okolicy można prognozować, że ewentualna uciążliwość zapachowa z kurnika będzie przesuwać się kierunku północnym (teren pod uprawy rolne). Nadto z raportu wynika, że nie dojdzie do ponadnormatywnego oddziaływania na środowisko doprowadzającego do pogorszenia zdrowia ludności i zwierząt. Do ściółki dodawane będą preparaty obniżające uciążliwość zapachową, a użycie obornika do nawożenia, w skali wsi, musi być zgodne z gminnym planem nawożenia gleby. Potrzeba ustanowienia obszaru ograniczonego użytkowania, według raportu, nie będzie występować. W konkluzji raportu autor stwierdził, że budynek hodowli drobiu będzie funkcjonował zgodnie z obowiązującymi standardami dotyczącymi poszczególnych elementów środowiska z zastosowaniem dodatkowych zabezpieczeń dla ograniczenia emisji gazów, pyłów i oddziaływań na stan jakości powierza atmosferycznego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 3 marca 2008 roku w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. Nr 47, poz. 281) oraz rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 5 grudnia 2002 roku w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji (Dz. U. z 2003 roku Nr 1, poz. 12). Dla uciążliwości akustycznej normatywy są określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 roku w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu (Dz. U. Nr 120, poz. 826). W związku z tym organ zalecił ograniczenie prowadzenia prac budowlanych, zastosowanie nowoczesnych maszyn i materiałów budowlanych o odpowiedniej izolacyjności. W konkluzji organ wskazał, że z uwagi na wymagania higieniczno - zdrowotne nie ma przeciwwskazań do realizacji inwestycji, gdyż po uwzględnieniu przewidzianych w raporcie rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych nie będzie ona oddziaływała negatywnie na środowisko, w tym na zdrowie ludzi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00