Orzeczenie
Wyrok WSA w Warszawie z dnia 10 marca 2009 r., sygn. III SA/Wa 2927/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Kołodziejczak-Osetek, Sędziowie Sędzia WSA Anna Wesołowska (sprawozdawca), Asesor WSA Aneta Trochim-Tuchorska, Protokolant Ewa Rutkowska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 marca 2009 r. sprawy ze skargi P. S.A. z siedzibą w P. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia [...] lipca 2008 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, 2) określa, że uchylona interpretacja indywidualna nie może być wykonana w całości, 3) zasądza od Ministra Finansów na rzecz P. z siedzibą w P. kwotę 200 zł (słownie: dwieście złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 9 kwietnia 2008r. P. S.A. (dalej "Spółka" lub "Skarżąca") zwrócił się do Ministra Finansów z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie użytkowania kas rejestrujących.
W uzasadnieniu wniosku Spółka wyjaśniła, że przepisy ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - dalej "ustawa o VAT" oraz rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375 ze zm.) - nakładają na nią obowiązek stosowania kas rejestrujących do ewidencji obrotu i kwot podatku VAT należnego we wszystkich komórkach organizacyjnych dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Spółka wyjaśniła, że na stacjach paliw należących do Koncernu zainstalowanych jest około 3300 kas rejestrujących i w sytuacji, gdy większość stacji paliw pracuje w systemie całodobowym przez siedem dni w tygodniu, a okres używalności kas ograniczony jest ilością (1860) możliwych do zapisania raportów dobowych w ich modułach fiskalnych, po pięcioletnim okresie pracy kasy na stacji paliw musi zostać wymieniony w niej moduł fiskalny. Ponadto spółka wyjaśniła, że w jej przypadku zapełnienie się modułu fiskalnego kasy jest równoznaczne z wycofaniem kasy z dalszego użytkowania, co spowodowane jest przez dwa czynniki - ekonomiczny i techniczny. Po pierwsze, w przypadku użytkowanych przez koncern drukarek fiskalnych wymiana modułu fiskalnego to koszt rzędu 50% wartości nowej drukarki. Po drugie, zużycie techniczne części mechanicznych kasy w znaczący sposób zwiększa jej awaryjność, co powoduje realne zagrożenie, że po wymianie modułu fiskalnego kasy Spółka zmuszona będzie do wycofania jej z eksploatacji z przyczyn technicznych przed kolejnym zapełnieniem modułu fiskalnego. Pięcioletnie i starsze kasy nie spełniają warunków technicznych umożliwiających bezkonfliktową współpracę z najnowszą wersją systemu sprzedaży stosowanego na stacjach paliw Koncernu. Spółka podkreśliła, że warunki rynkowe zmuszają ją do ciągłego wprowadzania nowych rozwiązań zarówno w oprogramowaniu, jak i w urządzeniach współpracujących z systemami sprzedaży.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right