Wyrok WSA w Krakowie z dnia 13 marca 2009 r., sygn. I SA/Kr 1234/08
Sygn. akt I SA/Kr 1234/08 | | W Y R O K W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 13 marca 2009r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, w składzie następującym:, Przewodniczący Sędzia: WSA Stanisław Grzeszek (spr), Sędziowie: WSA Grażyna Firek, WSA Bogusław Wolas, Protokolant: Iwona Sadowska-Białka, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 marca 2009r., Sprawy ze skargi Ośrodka Sportu w W., na indywidualną interpretację Burmistrza Miasta, z dnia 11 lutego 2008r Nr [...], w przedmiocie podatku od nieruchomości, - s k a r g ę o d d a l a -
Uzasadnienie
W piśmie z dnia [...] listopada 2007r. Ośrodek Sportu w W. sformułował wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem od nieruchomości budynków i gruntów wykorzystywanych w prowadzonej działalności statutowej.
W uzasadnieniu wniosku wyjaśniono, że w deklaracjach na podatek od nieruchomości wnioskodawca wykazywał, że część powierzchni użytkowej w budynkach przeznaczona jest na prowadzenie działalności gospodarczej, a część na działalność pozostałą. Podobnie wykazywano grunty będące w trwałym zarządzie wnioskodawcy. Kryterium leżącym u podstaw takiego rozróżnienia był fakt, że część powierzchni użytkowej w budynkach i część gruntów była związana ze sprzedażą usług także dla innych użytkowników niż związki sportowe, tj. dla biur podróży, organizatorów konferencji i podmiotów gospodarczych dzierżawiących nieruchomości.
Wnioskodawca wyjaśnił, że jego działalność, jako zakładu budżetowego nie jest nastawiona na zysk, skoro całość dochodu uzyskanego z tej działalności jest przeznaczana na realizację zadań statutowych, a ewentualnie nadwyżki tego dochodu, w wysokości określonej w rocznym planie finansowym, są przekazywane do budżetu państwa. Tego rodzaju status zakładu budżetowego sprawia zarazem, że trudno uznać, że działa on "na własny rachunek", co jest jednym z kluczowych czynników dla rozpoznania prowadzenia działalności gospodarczej. W świetle powyższych stwierdzeń nie jest on zatem w pełni autonomicznym dysponentem uzyskiwanych środków, będąc zobligowany do przeznaczania ich wyłącznie na wykonywanie zadań statutowych, a w razie uzyskiwania nadwyżek do przekazywania ich do budżetu państwa. Dodatkowo zakład budżetowy nie podlega wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego czy też ewidencji działalności gospodarczej. Na koniec podkreślono, że celem istnienia zakładów budżetowych jest realizacja zadań określonych statutem, a nie generowanie zysku, czy też dążenie do jego osiągnięcia.