Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 10 lutego 2009 r., sygn. II SA/Bk 472/08

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Elżbieta Trykoszko (spr.), Sędziowie sędzia NSA Grażyna Gryglaszewska, asesor WSA Małgorzata Roleder, Protokolant Katarzyna Luto, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 10 lutego 2009 r. sprawy ze skargi Stowarzyszenia F.Z. w B. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. z dnia [...] maja 2008 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności postanowienia niestwierdzającego konieczności opracowania raportu o oddziaływaniu na środowisko przedsięwzięcia 1. oddala skargę; 2. przyznaje radcy prawnemu K.O. - K. od Skarbu Państwa (kasa Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku) kwotę 292,80 (dwieście dziewięćdziesiąt dwa złote osiemdziesiąt groszy) tytułem wynagrodzenia za zastępstwo prawne skarżącego wykonane na zasadzie prawa pomocy.-

Uzasadnienie

Skarga została wywiedziona na tle następujących zdarzeń faktyczno-prawnych:

Postanowieniem z dnia [...] kwietnia 2008 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w S. po rozpatrzeniu wniosku Stowarzyszenia F. Z. w B. o stwierdzenie nieważności postanowienia Prezydenta Miasta S. z dnia [...] kwietnia 2007 r., znak [...] niestwierdzającego konieczności opracowania raportu o oddziaływaniu na środowisko przedsięwzięcia pod nazwą "S. - P." - odmówiło wszczęcia postępowania w tej sprawie z uwagi na brak przymiotu strony Stowarzyszenia w rozumieniu art. 28 k.p.a. Kolegium rozważało również możliwość wszczęcia postępowania nieważnościowego z urzędu, oceniając wniosek Stowarzyszenia w świetle art. 31 § 2 k.p.a. Bowiem, jak wskazał organ I instancji przepis ten umożliwia wszczęcie postępowania z urzędu wtedy, kiedy żądanie organizacji społecznej jest uzasadnione. O zasadności żądania, jak pisał tenże organ decydują dwie przesłanki, tj. żądanie jest uzasadnione celami statutowymi organizacji, po drugie za wszczęciem postępowania przemawia interes społeczny. Według oceny Kolegium żadna z wymienionych przesłanek nie zaistniała. Z dostępnych dla Kolegium dokumentów wynikało, że wśród celów statutowych organizacji znajduje się ekologia, ochrona środowiska, ochrona przyrody. I jak pisał dalej organ, zagadnienia te były przedmiotem postępowania w zwykłym trybie administracyjnym zakończonym decyzją. Nie występuje też druga z wymienionych przesłanek, tzw. interes społeczny, który był uwzględniony w postępowaniu zakończonym decyzją Prezydenta Miasta S. z dnia [...] maja 2007 r., znak: [...] określającą inwestorowi środowiskowe warunki realizacji przedsięwzięcia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00