Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 3 grudnia 2008 r., sygn. II SA/Wr 388/08

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Wawrzyniak, Sędziowie Sędzia WSA Alicja Palus, Sędzia WSA Mieczysław Górkiewicz (spr.), Protokolant Iwona Borecka, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 3 grudnia 2008r. sprawy ze skargi Wojewody D. na uchwałę Rady Miejskiej w B. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu górniczego "..." w granicach Gminy B. I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały; II. stwierdza, że zaskarżona uchwała nie może być wykonana; III. zasądza od Rady Miejskiej w B. na rzecz Wojewody D. kwotę 240 zł (dwieście czterdzieści) tytułem kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Na podstawie Uchwały Rady Miejskiej w B. nr [...] z dnia [...] przystąpiono do sporządzania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy B.. Według ustaleń zawartych w uchwalonym Studium z czerwca 1998r., akt ten określa cele i kierunki polityki przestrzennej prowadzonej przez samorząd, które powinny być korygowane nie rzadziej niż raz na dwa lata. Stadium układa się z trzech części, z których pierwsza zawiera syntetyczną diagnozę stanu zagospodarowania i uwarunkowań rozwoju, druga określa kierunki rozwoju przestrzennego, zaś trzecia obejmuje ustalenia w zakresie polityki przestrzennej, przy czym dla realizacji celów rozwoju miasta i gminy wydzielone zostały strefy o zróżnicowanych politykach przestrzennych wg funkcji i sposobu zagospodarowania, jak też wskazano obszary, dla których sporządzenie planów miejscowych jest obowiązkowe. Jak podano, użytki rolne stanowią 42,8 % powierzchni miasta i gminy, w tym najcenniejsze dla rolnictwa chronione kompleksy glebowe I, II, III i IV klasy bonitacji obejmujące m.in. grunty wsi P.. Opisano zagrożenia dla jakości gleb, o charakterze niepokojąco postępującym. Odnośnie zasobów surowcowych wymieniono m.in. udokumentowane złoża pospółki i nieudokumentowane złoża żwiru w obrębie wsi P.. Wskazano, że rozwój działalności gospodarczej w oparciu o wzrost eksploatacji surowców mineralnych wiąże się z degradacją walorów przyrodniczo-krajobrazowych oraz obszarów ochrony gruntów rolnych i zlewni N. K.. Eksploatacja surowców prowadzona jest systemem odkrywkowym w rejonie wsi G., D. i P.. W ramach obszarów problemowych Studium wymienia wieloproblemowy rejon P.- D. - P. wyodrębniony ze względu na występowanie rozległej strefy bezpośredniego zagrożenia powodziowego i dla znalezienia technicznych oraz przestrzennych rozwiązań wobec możliwych kierunków rozwoju funkcjonalnego w ramach rolnictwa (gleby o wysokiej bonitacji), przemysłu (złoża kruszyw naturalnych) i rekreacji (związanej z planowaną realizacją zbiornika "K."). Określając cele rozwoju miasta i gminy Studium uznało za podstawowy cel ekonomiczny aktywizację rozwoju funkcji turystyczno- wypoczynkowej, ponadto zapewnienie wsparcia dla tworzenia i rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw oraz umocnienie rodzinnych gospodarstw rolnych. Wśród celów ekologicznych wymieniono ochronę szczególnych i wybitnych w skali kraju wartości przyrodniczych, kulturowych i krajobrazowych. Cele przestrzenne miały polegać na zachowaniu lub przywróceniu ładu przestrzennego w oparciu o walory kulturowe i przyrodniczo - krajobrazowe. Wydzielono strefy o zróżnicowanych politykach przestrzennych, które podzielono na obszary o odmiennych funkcjach, z których wyznaczonych tereny o różnych sposobach zagospodarowania. Strefy te to strefa I "K.", strefa II "M.", III "W." z obszarem IIIC - osadniczym o preferowanej funkcji rolniczej i nieuciążliwej działalności przetwórczej G., P., P., D. oraz strefa IV "G." obejmująca otwarte tereny gospodarki rolno - leśnej, przemysłowo - komunalnej i wypoczynkowo - turystycznej gminy, podzielona na obszary IV A - leśny, IV B- rolniczy (grunty orne i użytki zielone wyłączone spod zabudowy, IV C - aktywności gospodarczej (tereny istniejące i proponowane do rozwoju nieuciążliwej działalności gospodarczej związanej z przemysłem wydobywczo przetwórczym) i IV D-komunalny (tereny wysypiska śmieci w rozbudowie). Studium określiło kierunki zagospodarowania przestrzennego w strefach otwartych, podkreślając ograniczenie tam funkcji osadniczej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00