Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 27 listopada 2008 r., sygn. I SA/Ol 325/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Renata Kantecka Sędziowie Sędzia NSA Włodzimierz Kędzierski Sędzia WSA Wojciech Czajkowski (spr.) Protokolant Anna Gradowska po rozpoznaniu w Olsztynie na rozprawie w dniu 27 listopada 2008 r. sprawy ze skargi Spółki A na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej z dnia "[...]". nr "[...]" w przedmiocie odmowy umorzenia zaległości podatkowych 1. uchyla zaskarżoną decyzję, 2. określa, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu, 3. nakazuje ściągnąć od Dyrektora Izby Skarbowej na rzecz Skarbu Państwa - Kasy Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie kwotę 500 (słownie pięćset) złotych, tytułem wpisu sądowego od uiszczenia którego strona skarżąca została zwolniona, 4. zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej na rzecz pełnomocnika strony - Adwokata kwotę 309,80 zł (słownie trzysta dziewięć złotych osiemdziesiąt groszy) zawierającą 52,80 zł podatku VAT tytułem wynagrodzenia za pomoc prawną udzieloną z urzędu
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 25 października 2006 r. Spółka A z siedzibą w E. zwróciła się o umorzenie zaległości podatkowych w łącznej kwocie 851.056,56zł z tytułu obowiązku zwrotu zaliczek na podatek od towarów i usług za miesiące: lipiec, sierpień, październik listopad 1998 r. oraz styczeń i luty 1999 r. wraz z odsetkami za zwłokę.
Uzasadniając wniosek strona podniosła, że w latach 1997 - 1998 prowadziła inwestycję polegającą na budowie wytwórni chrupek śniadaniowych w E., w ramach której zakupiono dwie działki, wybudowano nowoczesną halę o powierzchni 1.723 m-, doprowadzono do hali przyłącza elektryczne i wodno - ściekowe oraz utwardzono i wyłożono kostką ponad 2.000 m2 placu. Dokonano także zakupu francuskiej linii produkcyjnej i maszyn pakujących. Inwestycje te, jak wskazała Spółka, w części zostały sfinansowane z kredytu bankowego. W celu pozyskania środków finansowych, Spółka wystąpiła o zwrot podatku naliczonego od nabycia towarów i usług przed powstaniem obowiązku podatkowego. Jesienią 1998 r., podczas uruchomienia linii produkcyjnej ujawniły się wady jednego z urządzeń - suszarni. Za wady te, według oświadczenia R.K. - prezesa zarządu, całkowitą odpowiedzialność ponosił dostawca urządzenia. Z kolei, podczas pożaru powstałego w czasie ponownego uruchamiania produkcji w sierpniu 1999 r. zniszczeniu uległa suszarnia i ciągi wentylacyjne.