Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 10 października 2008 r., sygn. III SA/Wr 302/08

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marcin Miemiec, Sędziowie Sędzia WSA Bogumiła Kalinowska, Asesor WSA Olga Białek (sprawozdawca), , Protokolant Katarzyna Dziok, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 19 września 2008 r. sprawy ze skargi Wojewody [...] na rozdział [...] uchwały Rady Miejskiej w L. z dnia [...]. nr [...] w sprawie uchwalenia Statutu Miasta L. oraz na załącznik nr [...] do Statutu Miasta L. - zmienione uchwałą Rady Miejskiej w L. nr [...] z dnia [...] oddala skargę

Uzasadnienie

Wojewoda, działając na podstawie art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) zaskarżył rozdział IX uchwały i załącznik nr 8 do uchwały Rady Miejskiej w L. w sprawie uchwalenia Statutu Miasta L. Nr [...] z dnia [...]. zmienionej, między innymi, uchwałą Rady Miejskiej w L. Nr [...] z dnia [...] W rozdziale IX Stautu zatytułowanym "Nagroda Miasta L." obejmującym § 79 - § 83 Rada ustanowiła Nagrodę Miasta L., natomiast w załączniku nr 8 pt: "Regulamin Nagrody Miasta L." określiła szczegółowy tryb jej przyznawania. W § 79 Statutu postanowiono, że Nagroda Miasta L. przyznawana jest za szczególne zasługi dla Miasta oraz, że ma charakter honorowy, wyrażony dyplomem, z którym związane jest wyróżnienie pieniężne i jest przyznawana tylko osobom fizycznym.

Zdaniem organu nadzoru zaskarżone regulacje podjęte zostały z istotnym naruszeniem prawa i dlatego wniósł o stwierdzenie ich nieważności.

W uzasadnieniu skargi Wojewoda powołał się na art. 7 Konstytucji RP, według którego organy władzy publicznej działają w granicach i na podstawie prawa. Wojewoda wskazał, że każde działanie organu władzy, w tym również organu stanowiącego gminy musi być oparte na podstawie prawnej, przy czym zakres tych działań wyznaczają regulacje aktów normatywnych wyższego rzędu. Powołując się na orzecznictwo skarżący podkreślił, że kompetencja jednostki samorządu terytorialnego do podjęcia uchwały w danej regulacji winna wyraźnie wynikać z przepisów rangi ustawowej, nie może być domniemywana ani wywodzona z norm o ogólnym charakterze nie przewidujących upoważnienia do działania. W ocenie Wojewody, Rada Miejska w L. nie posiadała upoważnienia do zamieszczenia w Statucie regulacji, na podstawie których ustanowiła Nagrodę Miasta L. i jednocześnie nie posiadała upoważnienia do nadania tej nagrodzie charakteru pieniężnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00