Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 14 października 2008 r., sygn. II SA/Po 223/08

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Edyta Podrazik (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Aleksandra Łaskarzewska Sędzia WSA Maria Kwiecińska Protokolant st.sekr.sąd. Mariola Kaczmarek po rozpoznaniu w Poznaniu na rozprawie w dniu 14 października 2008r. przy udziale Prokuratora Prokuratury Apelacyjnej Henryki Gzowskiej sprawy ze skargi S. S. na postanowienie Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w P. z dnia (...) nr (...) w przedmiocie zawieszenia postępowania administracyjnego; oddala skargę /-/ M.Kwiecińska /-/ E.Podrazik /-/ A.Łaskarzewska

 

UZASADNIENIE

Pismem z dnia (...) 2007 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w O. zawiadomił I. B. i S. S. - S. o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie wniosku I. B. o zamurowanie otworu w ścianie budynku S. S. - S. zlokalizowanego w granicy jej nieruchomości położonej w O. na ul. (...). Równocześnie organ nadzoru budowlanego poinformował strony o kontroli na nieruchomości I. B. przy ul. (...) oraz S. S. - S. przy ulicy (...) w O.

Dnia (...) 2007 r., w trakcie kontroli na przedmiotowych działkach stwierdzono usytuowanie okna w ścianie szczytowej budynku należącego do S. S., wymieniona ściana szczytowa z oknem znajduje się w granicy z nieruchomością I. B. I. B. oświadczyła, że okno powyższe zostało wykonane za jej zgodą nie więcej niż 15 lat temu, natomiast T. S. (matka obecnej właścicielki S.S. - S.) wskazała, że okno wykonano co najmniej 20 lat temu. I. B. podtrzymała jednocześnie swoje żądanie zamurowania okna znajdującego się w granicy z jej nieruchomością.

Postanowieniem z dnia (...) 2007 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w O., na podstawie art. 97 § 1 pkt 4 kpa, zawiesił z urzędu postępowanie w sprawie zamurowania okna w ścianie szczytowej budynku mieszkalnego S. S. do czasu zakończenia sprawy o zmianę służebności gruntowej. W uzasadnieniu organ wskazał, iż S. S. poinformowała go o wniesieniu w czerwcu 2007 r. do Sądu Rejonowego w O. pozwu o zmianę przebiegu służebności gruntowej - służebności drogi na działce nr (...) (własność S. S. - S.) oraz o ustanowienie nowej służebności przejścia i przejazdu na działce nr (...) (własność I. B.). Zdaniem organu I instancji rozstrzygnięcie w trybie cywilnoprawnym przebiegu służebności stworzy nowy stan prawny, który będzie musiał zostać uwzględniony w dalszym postępowaniu.

Zażalenie od powyższego postanowienia wniosła do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego I. B. Odwołująca podniosła, że toczące się przed Sądem Rejonowym w O. postępowanie w sprawie ustanowienia nowej służebności na działce nr (...) nie ma nic wspólnego z toczącym się przed organem nadzoru budowlanego postępowaniem w sprawie wykonania okna w ścianie budynku na granicy z jej nieruchomością, która to kwestia jest regulowana przez rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. o warunkach technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r., Nr 75 poz. 690 ze zm.).

Postanowieniem z dnia (...) 2008 r. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w P. uchylił zaskarżone postanowienie w całości i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji. Organ II instancji wskazał, iż Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w sentencji zaskarżonego postanowienia nieprawidłowo użył zwrotu "S. S." w sytuacji, gdy pełne brzmienie imienia i nazwiska strony toczącego się postępowania brzmi "S. S. - S.". Ponadto sporządzony protokół z oględzin pozbawiony był mocy dowodowej, bowiem nie został podpisany przez osoby go sporządzające. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego podkreślił, iż postępowanie w przedmiocie zmiany istniejącego przebiegu służebności drogi i ustanowienia nowej służebności przejścia i przejazdu nie ma wpływu na toczące się postępowanie administracyjne, bowiem powstanie lub zmiana służebności nie zmieni granic działki, tym samym nie wpłynie na odległość usytuowania przedmiotowego okna względem działki sąsiedniej. Organ II instancji zalecił równocześnie Powiatowemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego sprawdzenie, czy przedmiotowe okno zostało wykonane w wyniku posiadanego zezwolenia na budowę lub też zgłoszenia do właściwego organu, a w przypadku, gdyby zostało ono wykonane bez wymaganych dokumentów, czy zachodzą przesłanki uzasadniające przeprowadzenie procedury legalizacyjnej określonej w art. 50 i 51 ustawy z dnia 07 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r., Nr 1656, poz. 1118 ze zm.)

Skargę na powyższe postanowienie wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu S. S. - S. Wskazała, że istniejąca obecnie służebność drogi jest źródłem uciążliwości na terenie jej nieruchomości, co spowodowało konieczność wniesienia do Sądu Rejonowego w O. pozwu o ustalenie nowego przebiegu służebności. Przedmiotowe okno zostało wybudowane ponad 20 lat temu za zgodą I. B., a jego ewentualne zamurowanie spowoduje pogorszenie stanu budynku skarżącej, bowiem uniemożliwi przewietrzenia kotłowni, w której się ono znajduje.

W odpowiedzi na skargę Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w P. podtrzymał swoje dotychczasowe stanowisko i wniósł o jej oddalenie.

Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Skarga okazała się bezzasadna.

Zgodnie z art. 97 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.) organ administracji jest obowiązany zawiesić postępowanie administracyjne z urzędu gdy rozpatrzenie sprawy i wydanie decyzji zależy od uprzedniego rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego przez inny organ lub sąd. W doktrynie i orzecznictwie powszechnie przyjmuje się, że artykuł powyższy może zostać zastosowany jedynie w przypadku wystąpienie trzech łącznych przesłanek: postępowanie administracyjne jest w toku; rozstrzygnięcie sprawy administracyjnej będącej przedmiotem postępowania administracyjnego zależy od uprzedniego rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego przez inny organ lub sąd; zagadnienie wstępne nie zostało jeszcze rozstrzygnięte. Tym samym nie spełnienie któregoś z powyższych warunków powoduje niemożność zawieszenia toczącego się postępowania w oparciu o wymienioną podstawę prawną.

W ocenie Sądu w przedmiotowej sprawie nie zaistniały przesłanki uzasadniające zawieszenie postępowania administracyjnego na podstawie powołanego przez organ I instancji przepisu art. 97 § 1 pkt 4 kpa. Jak trafnie wskazał Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w P. toczące się przed Sądem Rejonowym w O. postępowanie w sprawie zmiany przebiegu służebności gruntowej - służebności drogi przez nieruchomość S. S. - S., nie ma żadnego wpływu na toczące się postępowanie w sprawie wniosku I. B. o zamurowanie otworu w ścianie budynku S. S. - S. zlokalizowanego w granicy ich nieruchomości. Ewentualna zmiana służebności drogi koniecznej nie doprowadzi bowiem do zmiany granic nieruchomości - ściana szczytowa budynku skarżącej, w której znajduje się sporne okno nadal pozostawać będzie w granicy z działką I. B. - a jedynie wskaże sposób korzystania przez I. B. z ograniczonego prawa rzeczowego jakim jest służebność. Podkreślić należy, że przedmiotem postępowania toczącego się przed organami nadzoru budowlanego jest sprawa wykonania przedmiotowego okna w ścianie budynku usytuowanej w granicy nieruchomości, nie zaś kwestia stosunków sąsiedzkich pomiędzy stronami postępowania administracyjnego.

Prawidłowo także Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego zalecił organowi I instancji zbadanie czy lokalizacja okna narusza przepisy budowlane i czy przedmiotowe okno zostało wykonane w wyniku posiadanego zezwolenia na budowę lub też zgłoszenia do właściwego organu, a w przypadku, gdyby zostało ono wykonane bez wymaganych dokumentów zastosowanie odpowiednich przepisów ustawy z dnia 07.07.1994 r. Prawo budowlane.

Reasumując dotychczasowe rozważania stwierdzić należy, że zaskarżone postanowienie Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w P. odpowiada prawu.

Mając powyższe na uwadze na podstawie art. 151 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002 r. Nr 153 poz. 1270 ze zm.) skargę należało oddalić.

/-/ A. Łaskarzewska /-/ E. Podrazik /-/ M. Kwiecińska

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00