Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 29 września 2008 r., sygn. I SA/Wr 680/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marek Olejnik (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Radom, Asesor WSA Alojzy Wyszkowski, Protokolant Katarzyna Wilczek, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 24 września 2008 r. sprawy ze skargi Spółki A. w B. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej we W. Ośrodek Zamiejscowy w L. z dnia 10 kwietnia 2008 r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych za okres od 25.05.2005r. do 31.12.2005r. oddala skargę.
UZASADNIENIE
Przystępując do rozpoznawania przedmiotowej sprawy Sąd ustalił następujący stan faktyczny:
W zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu za rok podatkowy od 25.05.2005r. do 31.12.2005 r. (CIT-8) Spółka A. w B. wykazała przychody w kwocie 15.794.755,15 zł. oraz koszty uzyskania przychodów w wysokości 15.803.783,93 zł. Tym samym zadeklarowała stratę podatkową w kwocie 9.028,78 zł.
W wyniku kontroli podatkowej przeprowadzonej w podatku dochodowego od osób prawnych organ kontroli skarbowej stwierdził, że Spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o kwotę 11.163.760,70 zł. z tytułu zaliczenia do nich wydatków na zakup złomu na podstawie faktur wystawionych przez firmę B., ul. D. [...], [...] Ś. Ś..
Z akt sprawy wynika, że Spółka A. zaewidencjonowała w księgach rachunkowych badanego roku podatkowego 108 faktur na zakup złomu od firmy B. w łącznej kwocie netto 111.163.760,70 zł.
Z włączonego postanowieniem do przedmiotowego postępowania materiału dowodowego zebranego w postępowaniu dotyczącym firmy B. wynika, że Spółka A. była w kontrolowanym okresie jedynym odbiorcą złomu od ww. firmy B. Z dokumentacji firmy B. wynikało, że złom który wykazała na fakturach sprzedaży dla Spółki A. pochodził od firm : C., ul. M. [...], [...] S. (157 faktur VAT na łączną kwotę netto 10.586.834,97 zł.) oraz D., ul. G. [...], [...] Ś. (40 faktur VAT na łączną kwotę netto: 604.242,59zł.).
Z uzyskanych informacji od Naczelnika Urzędu Skarbowego w S. wynikało, że L. S. dokonał w tym urzędzie zgłoszenia działalności gospodarczej w zakresie handlu artykułami spożywczymi i przemysłowymi przy czym brak było informacji, iż jednym z przedmiotów działalności wykonywanej przez podatnika jest skup i sprzedaż złomu. Dodatkowo stwierdzono, że firma C. nie składała deklaracji VAT-7 w okresie od stycznia 2005r. do 30 czerwca 2006r. Do Urzędu Skarbowego w S. wpłynęły jedynie deklaracje dla potrzeb podatku od towarów i usług za okres od lipca 2000r. do stycznia 2001 r. W wyniku przeprowadzonych oględzin miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w S. przy ul. M. ustalono, że firma C. zaprzestała wykonywania działalności pod wskazanym adresem w połowie grudnia 2000r. W dniu 20 lutego 2001r. Urząd Skarbowy w S. poinformował ponadto Izbę Skarbową w Ł. iż właściciel firmy C. podejmuje działania, mające na celu wyłudzenie zwrotów VAT. Na podstawie ogólnopolskiej bazy PESEL ustalono, że L. S. był zameldowany od 24 lutego 1994r na pobyt stały w S. przy ul. W. [...]. W dniu 18 maja 2005r. wymeldował się z dotychczasowego miejsca zameldowania , nie wskazując nowego miejsca pobytu.