Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 24 września 2008 r., sygn. II SA/Ol 409/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Adam Matuszak Sędziowie Sędzia WSA Marzenna Glabas Sędzia WSA Alicja Jaszczak-Sikora (spr.) Protokolant Karolina Hrymowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 września 2008 r. sprawy ze skargi J. S. na rozkaz personalny Komendanta Wojewódzkiego Policji z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie zawieszenia w czynnościach służbowych I. uchyla zaskarżony rozkaz personalny oraz utrzymany nim w mocy rozkaz personalny Komendanta Powiatowego Policji z dnia "[...]" Nr "[...]"; II. orzeka, że zaskarżony rozkaz personalny nie podlega wykonaniu.
UZASADNIENIE
Rozkazem personalnym "[...]" Komendant Powiatowy Policji w S. zawiesił J.S. w czynnościach służbowych od dnia 29 kwietnia 2008 r. do dnia 27 maja 2008 r. oraz zawiesił od najbliższego terminu płatności do końca okresu zawieszenia 50% ostatnio należnego wynagrodzenia policjanta. Decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności.
W uzasadnieniu organ pierwszej instancji podał, że w dniu 28 kwietnia 2008 r. wszczęto przeciwko policjantowi postępowanie dyscyplinarne w związku z popełnieniem czynu określonego w art. 132 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji ( Dz. U. z 2007 r. nr 43, poz. 277, ze zmianami) w związku z § 23 załącznika do zarządzenia nr 805 Komendanta Głównego Policji z dnia 31 grudnia 2003 r. w sprawie "Zasad etyki zawodowej policjanta" (Dz. Urz. KGP z 2004 r. Nr 1, poz. 3), gdyż funkcjonariusz, kierując w stanie nietrzeźwym pojazdem marki Volvo, spowodował kolizję drogową z innym pojazdem i oddalił się z miejsca zdarzenia, czym wpłynął bezpośrednio na kształtowanie negatywnego wizerunku Policji. Powyższe stanowi naruszenie zasad etyki zawodowej policjanta o bardzo dużym ciężarze gatunkowym. Od funkcjonariusza będącego oficerem Policji wymagać bowiem należy, poza należytym wykonywaniem obowiązków, reprezentowania i kreowania pozytywnego wizerunku Policji wśród obywateli, także poza służbą. W stanie faktycznym sprawy policjant nie gwarantuje należytego reprezentowania Policji, wywołując negatywny oddźwięk społeczny. Powyższe uzasadnia, zdaniem Komendanta Powiatowego Policji, zawieszenie policjanta z uwagi na dobro służby. W konsekwencji zawieszono również policjantowi 50% ostatnio należnego uposażenia. Nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności uzasadniono natomiast interesem społecznym, który wymaga odsunięcia od wykonywania zadań służbowych policjanta, co do którego istnieje uzasadnione podejrzenie, że dopuścił się popełnienia przestępstwa.