Wyrok WSA w Lublinie z dnia 18 września 2008 r., sygn. II SA/Lu 490/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Ibrom (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia NSA Leszek Leszczyński, Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak, Protokolant Asystent sędziego Jakub Polanowski, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 18 września 2008 r. sprawy ze skargi K. M. na decyzję Wojewody z dnia [...]. nr [...] w przedmiocie scalenia gruntów oddala skargę.
UZASADNIENIE
Decyzją z dnia 12 maja 2008 r. Wojewoda utrzymał w mocy decyzję Starosty z dnia 24 stycznia 2008 r. w sprawie zatwierdzenia projektu scalenia gruntów wsi P. G.
W uzasadnieniu decyzji organ drugiej instancji wyjaśnił, że postanowieniem z dnia 23 listopada 2005 r. Starosta wszczął postępowanie scaleniowe gruntów wsi P. G., na wniosek większości właścicieli gospodarstw rolnych. W dniu 12 listopada 2007 r. uczestnikom scalenia okazano projekt scalenia gruntów opracowany na zlecenie organu pierwszej instancji. Po rozpatrzeniu zastrzeżeń złożonych przez uczestników scalenia, Starosta decyzją z dnia 24 stycznia 2008 r. zatwierdził projekt scalenia gruntów wsi P. G.
Wojewoda stwierdził, że w odniesieniu do gospodarstwa rolnego odwołującego się K. M. osiągnięty został - w myśl art. 1 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów - cel postępowania scaleniowego, gdyż w wyniku scalenia uzyskał on osiem działek (zamiast poprzednich dziesięciu) przy znacznie korzystniejszym rozłogu gruntów. Za wniesione do scalenia grunty o pow. 5,4832 ha i wartości szacunkowej 239,08 jednostek szacunkowych otrzymał ekwiwalent w postaci gruntów o pow. 5,1748 ha i wartości szacunkowej 234,11 jednostek, co było dopuszczalne zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy. Wojewoda podkreślił, że grunty otrzymane w wyniku scalenia w około 80 % pokrywają się z gruntami dotychczas posiadanymi, bądź stanowią powiększenie dotychczasowych działek. Zdaniem organu odwoławczego prawidłowo organ pierwszej instancji nadał decyzji scaleniowej rygor natychmiastowej wykonalności, gdyż leżało to w interesie społecznym (poprawa struktury obszarowej gruntów) oraz w interesie uczestników scalenia.