Wyrok WSA w Lublinie z dnia 8 maja 2008 r., sygn. III SA/Lu 137/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jadwiga Pastusiak, Sędziowie Sędzia NSA Jerzy Marcinowski, Sędzia NSA Maria Wieczorek (sprawozdawca), Protokolant Referent Monika Kutarska, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 29 kwietnia 2008 r. sprawy ze skargi Rady Miejskiej na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody z dnia [...] stycznia 2008 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Nr [...] Rady Miejskiej z dnia [...] grudnia 2007 r. uchyla rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody z dnia [...] stycznia 2008 r. Nr [...].
Uzasadnienie
Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] stycznia 2008 r. znak: [...] Wojewoda L. stwierdził nieważność uchwały Rady Miejskiej w R. z dnia [...] grudnia 2007 r. Nr [...] w sprawie: Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2008 r., w części obejmującej Lp. 11 tabeli w Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2008 r., stanowiącego załącznik Nr 1 do uchwały.
Organ wskazał, że podstawą do podjęcia uchwały w sprawie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych jest art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473, ze zm.), który przyznaje radzie gminy kompetencję do corocznego uchwalania gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych określającego realizację zadań, o których mowa w ustępie 1 tego przepisu.
W celu pozyskania dodatkowych środków na finansowanie zadań określonych w art. 41 ust. 1 gminy pobierają opłatę za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, o których mowa w art. 18 ustawy (art. 111 ust. 1 ustawy). Opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż alkoholu mogą być wydatkowane wyłącznie na realizację zadań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych, sprecyzowanych w programie.