Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 9 kwietnia 2008 r., sygn. III SA/Wa 2128/07

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Długosz-Szyjko, Sędziowie Sędzia WSA Lidia Ciechomska-Florek, Sędzia WSA Bożena Dziełak (sprawozdawca), Protokolant Urszula Hoduń, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 kwietnia 2008 r. sprawy ze skargi Urzędu Gminy U. na interpretację Ministra Finansów z dnia [...] sierpnia 2007 r. nr[...] w przedmiocie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług oddala skargę

Uzasadnienie

Skarżący - Urząd Gminy w U., reprezentowany przez Wójta Gminy złożył wniosek z 13 lipca 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów podatku od towarów i usług w zakresie rejestracji Gminy jako podatnika tego podatku.

Przedstawiając stan faktyczny Skarżący wyjaśnił, iż Gmina wykonuje swoje czynności za pomocą Urzędu Gminy, który jest zarejestrowany jako podatnik podatku od towarów i usług, prowadzi ewidencje opodatkowanych czynności oraz zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku o towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej: "u.p.t.u.", składa za Gminę deklaracje. "Gmina" definiowana jest jako wspólnota samorządowa, którą tworzą mieszkańcy gminy oraz odpowiednie terytorium (art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym; Dz.U. z 1991 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), dalej "u.s.g.". Organem wykonawczym Gminy jest wójt, burmistrz lub prezydent (art. 26 w/w ustawy), który realizuje zadania przy pomocy Urzędu Gminy (art. 33). Gmina nie posiada własnych struktur organizacyjnych. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020), dalej: "rozporządzenie w sprawie rachunkowości" nie ma możliwości prowadzenia dwóch odrębnych ewidencji księgowych na potrzeby rozliczenia podatku od towarów i usług przez samorządowe osoby prawne oraz urzędy dokonujące ich obsługi od strony techniczno-organizacyjnej. Zdaniem Skarżącego Gmina jako podatnik podatku od towarów i usług nie może więc wypełniać ciążącego na niej obowiązku prowadzenia rozliczeń i ewidencji na potrzeby tego podatku. Nie ma prawnych możliwości aby czynić to na kontach Gminy, a tylko na kontach obsługującego ją Urzędu. Dlatego też faktury zakupu i sprzedaży wystawiane są przez Urząd Gminy. Stwarza to możliwość rzetelnego prowadzenia ksiąg rachunkowych, rejestrów zakupów i sprzedaży oraz ujęcia prawidłowych należności i zobowiązań z tytułu podatku od towarów i usług w bilansie Urzędu. Ponadto Skarżący podniósł, że problematyczne jest wskazanie adresu siedziby Gminy w zgłoszeniu aktualizacyjnym NIP-2, ponieważ wskazanie adresu jednostki samorządu terytorialnego nie ma umocowań prawnych. Gmina nie posiada także rachunku bankowego związanego z prowadzoną działalnością. Na posiadany przez nią rachunek podstawowy wpływają dochody związane z realizacją zadań ustawowych, m.in. subwencje, dotacje czy udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych. Wydatki z tego rachunku nie są dokonywane bezpośrednio - przekazywane są jedynie środki na wydatki realizowane za pośrednictwem jednostek budżetowych, także - Urzędu Gminy. Przepisy instrukcji kancelaryjnej nie przewidują pieczątki Gminy, a Urzędu Gminy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00