Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 23 kwietnia 2008 r., sygn. I SA/Sz 825/06
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Krystyna Zaremba (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Kazimierz Maczewski,, Asesor WSA Joanna Wojciechowska, Protokolant Gabriela Porzezińska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 kwietnia 2008 r. sprawy ze skargi K. E. E. S.A. w G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2001rok oddala skargę
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w K. decyzją z dnia [...] Nr [...] utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy K. z dnia [...] Nr [...] odmawiającą K. E. E. S.A. w G. stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2001 r. w kwocie [...] zł.
Jak wyjaśnił organ podatkowy I instancji przedmiotowe postępowanie zostało wywołane wnioskiem z dnia 15 marca 2006 r. złożonym przez K. E. E. S.A. Oddział w K., zawierającym żądanie stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2001 r. oraz korektą deklaracji na podatek od nieruchomości za 2001 r. w której dokonała ona zmiany dotychczasowych zasad opodatkowania stacji transformatorowych rozdzielczych uznając, iż stacje te winny być opodatkowane jako budynki, a nie jak uprzednio jako budowle. Na potwierdzenie tego stanowiska Spółka przedłożyła opinię, sporządzoną przez "NOWEL" Zakład Projektowania Nadzoru i Wycen mgr inż. Elżbieta Nowacka w K..
Organ podatkowy I instancji nie podzielił wywodów wniosku K. E. E. S.A. Oddział w K. Uznał bowiem, że zgodnie z obowiązującymi w 2001 r. przepisem art. 3 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegały budynki lub ich części, budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Z uwagi na to, iż cytowana ustawa nie zwierała definicji budowli i nie odsyłała do innego aktu prawnego, w którym byłaby ona określona należało, zdaniem organu I instancji, przyjąć rozumienie potoczne tego pojęcia. Organ podatkowy pierwszej instancji przyjął, iż ogólne pojęcie budowli można było interpretować uwzględniając znaczenie zawarte w przepisach ustawy Prawo budowlane, zgodnie z którymi jest to każdy obiekt budowlany stanowiący całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami, niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak na przykład lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, sieci uzbrojenia terenu itd. wymienione w art. 3 pkt 3 tejże ustawy. Z kolei według ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne pod pojęciem sieci uzbrojenia terenu rozumie się wszelkiego rodzaju nadziemne, naziemne i podziemne przewody i urządzenia wodociągowe, kanalizacyjne, gazowe, cieplne, telekomunikacyjne, elektroenergetyczne i inne z wyłączeniem urządzeń melioracji szczegółowych, a także podziemne budowle, jak tunele, przejścia, parkingi, zbiorniki itp. Natomiast w ustawie Prawo energetyczne mówi się, że siecią są instalacje połączone i współpracujące ze sobą, służące do przesyłania lub dystrybucji paliw lub energii, należące do przedsiębiorstwa energetycznego. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wymienia w klasie 2224 linie elektroenergetyczne i telekomunikacyjne rozdzielcze i klasa ta obejmuje m.in. stacje i podstacje transformatorowe. W związku z powyższym, zdaniem organu podatkowego I instancji, stacje transformatorowe w sieci elektroenergetycznej stanowią część budowli a zatem podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości jako budowle.