Wyrok WSA w Warszawie z dnia 14 marca 2008 r., sygn. V SA/Wa 1873/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA - Małgorzata Dałkowska - Szary, Sędzia WSA - Dorota Mydłowska, Asesor WSA - Joanna Gierak (spr.), Protokolant - Agnieszka Groszek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 marca 2008 r. sprawy ze skargi N. P. na decyzję Prezesa Urzędu do Spraw Repatriacji i Cudzoziemców z dnia ... kwietnia 2007 r. Nr ... w przedmiocie odmowy udzielenia zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony; oddala skargę.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi z ... maja 2007 r., wniesionej przez N. P., jest decyzja Prezesa Urzędu do Spraw Repatriacji i Cudzoziemców z ... kwietnia 2007 r. wydana w przedmiocie odmowy udzielenia zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w następującym stanie faktycznym:
W dniu ... września 2005 r. N. P., obywatelka W., wystąpiła do Wojewody ... z wnioskiem o udzielenia zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony na terytorium RP. Wskazała, że w Polsce przebywa od 2... r. oraz, że przyjechała do Polski w celach turystycznych, przy czym zaznaczyła, iż nie pamięta rodzaju wizy na podstawie, której do Polski wjechała. Wskazała też, że w okresie ostatnich 5 lat nie podróżowała. Podała również, że w Polsce przebywa wraz z synem urodzonym w dniu ... listopada 2004 r. na terytorium RP - obywatelem polskim.
Uzasadnienie swojego żądania przedstawiła w odrębnym piśmie załączonym do formularza wniosku. W piśmie tym, powołując się na przepis art. 53 ust. 3 pkt 1 ustawy o cudzoziemcach oraz art. 8 ust. 1 i 2 Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, wyjaśniła, iż ubiega się o zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony z uwagi na to, że jest matką T. D., obywatela polskiego. Podała, że sytuacja rodzinna w jakiej się znajduje bezsprzecznie wypełnia dyspozycję ww. art. 8 Konwencji, zgodnie z którym każdy człowiek ma prawo do poszanowania swojego życia rodzinnego. Wskazała też, że odmówienie jej prawa pobytu w Polsce byłoby nieproporcjonalną sankcją w stosunku do dokonanych przez nią naruszeń prawa, tj. nielegalnego pobytu, i spowodowałoby odłączenie jej od dziecka, będącego w wieku uniemożliwiającym mu samodzielną egzystencję - tj. bez matki.