Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 11 grudnia 2007 r., sygn. III SA/Wr 517/07

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogumiła Kalinowska Sędziowie Sędzia WSA Marcin Miemiec (sprawozdawca) Sędzia WSA Jerzy Strzebińczyk Protokolant Paulina Rosiak po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 11 grudnia 2007 r. sprawy ze skargi Wojewody na § [...] uchwały Rady Gminy D. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie uchwalenia Statutu Sołectwa B. I. stwierdza nieważność § [...] zaskarżonej uchwały; II. określa, że przepis uchwały wskazany w pkt. I nie podlega wykonaniu.

Uzasadnienie

Wojewoda zaskarżył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we W. § [...] uchwały nr [...] Rady Gminy D. z dnia [...] w sprawie uchwalenia Statutu Sołectwa B., wnosząc na podstawie art. 147 ust. 1 ustawy z dnia 20 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) o stwierdzenie nieważności tego przepisu.

W uzasadnieniu skargi stwierdzono, że rada gminy podjęła powołaną uchwałę na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 7, art. 35 ust. 1, art. 40 ust. 2 pkt 1 oraz art. 48 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Organ nadzoru zarzucił, że § [...] uchwały narusza istotnie art. 35 ust. 3 pkt 5 w zw. z art. 11a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Organ nadzoru powołał wskazane przepisy ustawy. Mianowicie zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 7, do wyłącznej właściwości rady gminy należy ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki. Według art. 35 ust. 1, organizację i zakres działania jednostki pomocniczej określa rada gminy odrębnym statutem, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami. W dalszych ustępach tego przepisu, niepowołanych przez radę gminy w podstawie prawnej zaskarżonej uchwały, określone są wymagania co do treści statutu jednostki pomocniczej gminy. Szczególnie chodzi o ust. 3, gdzie zawarto katalog niezbędnych elementów treści statutu, takich jak: nazwa i obszar jednostki pomocniczej, zasady i tryb wyborów organów jednostki pomocniczej, organizacja i zadania organów jednostki pomocniczej, zakres zadań przekazywanych jednostce przez gminę oraz sposób ich realizacji, zakres i formy kontroli oraz nadzoru organów gminy nad działalnością organów jednostki pomocniczej. Według art. 40 ust 2 pkt 1 ustawy, statut sołectwa jest aktem prawa miejscowego. Zgodnie z art. 48 ust. 1 ustawy, sołectwo zarządza i korzysta z mienia komunalnego oraz rozporządza dochodami z tego źródła w zakresie określonym w statucie. Statut ustala też zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez jednostkę pomocniczą w zakresie przysługującego jej mienia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00