Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 16 listopada 2007 r., sygn. III SA/Gl 119/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Henryk Wach, Sędziowie Sędzia WSA Małgorzata Jużków, Asesor WSA Krzysztof Targoński (spr.), Protokolant Staż. ref. Beata Kujawska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 listopada 2007 r. przy udziale - sprawy ze skargi T.S. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...]. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego uchyla zaskarżoną decyzję.
UZASADNIENIE
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] r. nr [...] Dyrektor Izby Celnej w [...] utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w [...] z dnia [...] r. nr [...], odmawiającą T. S. dokonania zwrotu podatku akcyzowego w kwocie [...] zł, uiszczonego w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym samochodu osobowego marki [...], rok produkcji 1987.
W uzasadnieniu tej decyzji organ odwoławczy w pierwszej kolejności nawiązał do ustalonego w sprawie stanu faktycznego. W tych zaś ramach wskazał, że T. S. złożył wniosek o zwrot zapłaconego podatku akcyzowego. Postępowanie wszczęte tym wnioskiem zakończone została decyzją Naczelnika Urzędu Celnego w [...] decyzją z dnia [...] r. odmawiającą stwierdzenia nadpłaty podatku akcyzowego w kwocie [...] zł.
W odwołaniu od decyzji pierwszoinstancyjnej T. S. podniósł, że pobór podatku akcyzowego w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym samochodu osobowego jest niezgodny z prawem europejskim.
Odnosząc się do zarzutów odwołania organ drugiej instancji stwierdził, że w świetle przepisów w art. 4. ust. 1, art. 80 ust. 1 i 3 pkt 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz.825 ze zm.), wenątrzwspólnotowe nabycie przez stronę samochodu osobowego marki [...] podlegało obowiązkowi podatkowemu w podatku akcyzowym. Strona dopełniła wszelkich formalności oraz ciążących na niej obowiązków, bowiem złożyła deklaracje uproszczoną nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz dokonała zapłaty podatku akcyzowego.
Następnie wyjaśnił, że w myśl art. 75 § 2 pkt 1 lit. a i § 3 Ordynacji podatkowej instytucja nadpłaty powstaje w wyniku wykazania w deklaracji nienależnego zobowiązania podatkowego lub w wysokości większej od należnej albo wykazanie kwoty nadpłaty w wysokości mniejszej od należnej. Natomiast w rozpatrywanej sprawie takie przesłanki nie występują, a zatem brak jest podstaw do stwierdzenia nadpłaty podatku akcyzowego. Organ odwoławczy zaakcentował, że w momencie powstania obowiązku podatkowego istniała podstawa prawna do uiszczenia należności publicznoprawnych, tj. podatku akcyzowego od nabycia wenątrzwspólnotowego samochodu osobowego, a to zaś prowadzi do wniosku, że należało wydać decyzję o odmowie zwrotu nadpłaconej akcyzy.