Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 11 października 2007 r., sygn. I SA/Po 821/07

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elwira Brychcy Sędziowie NSA Włodzimierz Zygmont As.sąd.WSA Katarzyna Nikodem(spr.) Protokolant ref.-staż. Paulina Budzyńska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 września 2007 r. sprawy ze skargi Zarządu A na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej z dnia [...]. Nr [...] w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego oddala skargę /-/K. Nikodem /-/E. Brychcy /-/W.Zygmont

Uzasadnienie

Zarząd Oddziału A. w J. zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego z wnioskiem o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, czy diety i zwrot kosztów wypłacane członkom aktywu A. są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych. Zdaniem pytającego przedmiotowe diety, które otrzymają wymienione wyżej osoby winny korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich. Wnioskodawca wskazuje, że wypłata diet oraz zwrot kosztów przyznawane są na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 10 Statutu A. Zasadność przyznania diety oraz jej wysokość leży w kompetencji Zarządu Oddziału A. w J.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w postanowieniu nr [...] z dnia [...] stwierdził, iż stanowisko wnioskodawcy nie jest prawidłowe.

W uzasadnieniu postanowienia wyjaśniono, że zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust.1 pkt 17 dotyczy diet oraz kwot stanowiących zwrot kosztów otrzymywanych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich. W prawie podatkowym brak jest definicji pojęć obowiązków obywatelskich i społecznych, dlatego organ odniósł się do wykładni językowej wskazując, że termin "społeczny" pojmowany jest jako zorganizowany, przeznaczony dla społeczeństwa, dla dobra "ogółu", natomiast termin "obywatelski" zorganizowane z osób prywatnych, ochotników, niefachowców, do doraźnej pomocy władzom jako instytucje tymczasowe. Organ wskazał, że najczęściej do takich obowiązków zalicza się wykonywanie mandatu posła, senatora, radnego, ławników i innych przedstawicieli samorządu terytorialnego, składów komisji wyborczych, sędziów, ławników. Natomiast zadania wykonywane przez działaczy A. nie można wiązać, zdaniem organu podatkowego, z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich, nie reprezentują oni bowiem całej społeczności, lecz określoną grupę zawodową, reprezentują interesy tej grupy zawodowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00