Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 15 maja 2007 r., sygn. I SA/Rz 12/07
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący S. NSA Jacek Surmacz Sędzia NSA Maria Serafin-Kosowska /spr./ Asesor WSA Małgorzata Niedobylska Protokolant sekr. sąd. Beata Janczewska po rozpoznaniu w Wydziale I Finansowym w dniu 15 maja 2007r. sprawy ze skargi M.M. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] listopada 2006r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym. I. Uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego z dnia [...] sierpnia 2006r., nr [...], II. Określa, że decyzje wymienione w punkcie I nie mogą być wykonane do chwili uprawomocnienia się wyroku.
Uzasadnienie
I SA/Rz 12/07
UZASADNIENIE
Decyzją nr (...) z dnia (...) listopada 2006r. Dyrektor Izby Celnej utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego z dnia (...) sierpnia 2006r. nr (...) odmawiającą w wnioskowi M. M. w przedmiocie stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego marki Renault Clio, rok produkcji 1995.
W uzasadnieniu powyższej decyzji Dyrektor Izby Celnej podał, że pismem z dnia (...) lipca 2006r. M. M. wystąpił do Naczelnika Urzędu Celnego z wnioskiem o stwierdzenie i zwrot nadpłaconego podatku akcyzowego w kwocie 1.483 zł wraz z odsetkami, pobranego z tytułu nabycia wewątrzwspólnotowego przedmiotowego samochodu.
Wniosek powyższy organy uznały za nieuzasadnione.
W uzasadnieniu powyższej decyzji Dyrektor Izby Celnej powołując się na treść art. 80 ust.1, ust.2, art. 81 ust.1 pkt. 2, art. 82 ust.3, art. 75 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 29 poz. 257 z późn. zm./ oraz § 7 ust.2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego / Dz.U. nr 87 poz. 825 z późn. zm./ stwierdził, że akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju a podatnikami SA podmioty dokonujące każdej sprzedaży przed pierwszą rejestracją oraz importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego. Stawki akcyzy wynoszą 3,1% lub 13,6% podstawy opodatkowania w zależności od pojemności silnika, z tym, że dla pojazdów ponad dwuletnich ostateczna stawka akcyzy - obliczona według określonego wzoru - wzrasta wraz z wiekiem samochodu ale nie może przekroczyć 65% tej podstawy. Brak jest podstaw do przyjęcia by polskie przepisy w przedmiocie tego podatku pozostawały w sprzeczności z prawem wspólnotowym. Ogólne zasady systemu podatku akcyzowego obowiązującego we Wspólnocie określone zostały w Dyrektywie Rady 92/12/EWG w sprawie przepisów ogólnych dotyczących wyrobów podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym oraz w sprawie składowania, przepływu i nadzorowaniu takich wyrobów i w odniesieniu do wyrobów niezharmonizowanych - a do takich należą samochody osobowe - Państwa Członkowskie uzyskały prawo do wprowadzenia lub utrzymania podatków pod warunkiem, że podatki te nie będą powodować dodatkowych formalności w obrocie między Państwami Członkowskimi. Zasady swobodnego przepływu towarów wynikają z postanowień Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską /art. 23, art. 25, art. 90/ a polski podatek akcyzowy zasad tych nie narusza, ponieważ nie posiada cech cła ani opłaty wywierającej skutek podobny do cła, lecz jest podatkiem wewnętrznym obciążającym samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, niezależnie od ich pochodzenia. Przyjęty w polskich przepisach system zróżnicowania stawek akcyzy według pojemności silnika i wieku samochodu jest oparty na kryteriach obiektywnych i nie dyskryminuje samochodów pochodzących z nabycia wewnątrzwspólnotowego w stosunku do podobnych samochodów krajowych. Zasadna jest więc w niniejszej sprawie odmowa stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym zapłaconym przez skarżącego, gdyż podatek ten pobrany został zgodnie z obowiązującymi przepisami.