Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 12 kwietnia 2007 r., sygn. I SA/Ke 77/07

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Rojek, Sędziowie Sędzia NSA Grażyna Jarmasz,, Asesor WSA Mirosław Surma (spr.), Protokolant Krzysztof Czarnecki, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 12 kwietnia 2007 r. sprawy ze skargi A. Sp. z o.o. w Kielcach na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe oddala skargę

Uzasadnienie

I SA/Ke 77/07

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia [...], nr [...], Dyrektor Izby Celnej utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego z dnia [...], nr [...], wydaną dla spółki z o.o. A. , uznającą zgłoszenie celne nr [...] z dnia [...] za nieprawidłowe w części dotyczącej zastosowania stawki celnej oraz kwoty długu celnego, określającą kwotę długu celnego na kwotę 3173,40 zł ciążącego na towarze celnym objętym zgłoszeniem oraz zmieniającą wymienione w niej elementy zgłoszenia celnego.

W uzasadnieniu decyzji organ odwoławczy wskazał, że Spółka A. zgłosiła w Oddziale Celnym do procedury dopuszczenia do obrotu zakupioną odzież używaną. Do zgłoszenia dołączono m.in. fakturę nr [...] z dnia 26 maja 2003r. zawierającą deklarację eksportera o preferencyjnym pochodzeniu towaru, certyfikat pochodzenia, DWC, świadectwo dezynfekcji oraz oświadczenie o poniesionych kosztach transportu. Na podstawie informacji przekazanej przez Główny Urząd Ceł w D. o przeprowadzeniu dodatkowej kontroli dowodów pochodzenia zawartych m.in. na rachunku nr [...], z której wynika, że towar opisany w tym rachunku nie jest towarem pierwotnego pochodzenia w rozumieniu umowy zawartej między Wspólnotą Europejską a Polską (Protokół Nr 4), decyzją z dnia [...], nr [...], Naczelnik Urzędu Celnego uznał wskazane wyżej zgłoszenie celne za nieprawidłowe w zakresie zastosowanej stawki celnej, zmieniając określone zapisy dokumentu JDA SAD oraz określając prawidłową kwotę długu celnego. Dyrektor Izby Celnej , po rozpoznaniu odwołania od tej decyzji, podał, że zgodnie z art. 26 ustawy z dnia 19 marca 2004r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo celne przepisy dotychczasowe stosuje się do spraw dotyczących długu celnego, jeżeli powstał on przed dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej. Oznacza to, że w sprawie zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 9 stycznia 1997r. Kodeks celny (DZ.U. Nr 75 poz. 802 z 2001r. ze zm.). Zgodnie z art. 13 § 1 Kodeksu celnego cła określane są na podstawie Taryfy celnej lub innych środków taryfowych. Stawki celne obniżone stosowane są na wniosek zgłaszającego, o ile towary do których to się odnosi spełniają warunki do ich zastosowania (art. 13 § 4 Kodeksu celnego). Podstawowym kryterium do wyboru prawidłowej stawki celnej jest pochodzenie towaru, które według przepisów tytułu II działu II Kodeksu celnego można podzielić na dwie kategorie: preferencyjne i niepreferencyjne. W imporcie towarów podział taki dokonywany jest w zależności od tego, jakie środki taryfowe zostaną zastosowane. Gdy zastosowana jest stawka obniżona wówczas dokumentowanie pochodzenia towaru zalicza się do kategorii pochodzenia preferencyjnego i następuje w ramach odpowiedniej umowy o wolnym handlu (art. 20 Kodeksu celnego). W niniejszej sprawie kwotę długu celnego Spółka A. określiła z zastosowaniem stawki celnej obniżonej UE - 0%, przedkładając dowód pochodzenia w postaci deklaracji eksportera na fakturze. W takim przypadku zastosowanie mają postanowienia Protokołu Nr 4 do Układu Europejskiego ustanawiającego stowarzyszenie między Rzeczpospolitą Polską a Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, sporządzonego w Brukseli dnia 16 grudnia 1991r. (Dz. U. z 1994r., Nr 11, poz. 38 ze zm.). W świetle postanowień tego Protokołu, eksporter wystawiający dowód pochodzenia powinien być w posiadaniu odpowiednich dokumentów potwierdzających nabycie statusu pochodzenia preferencyjnego już w momencie podpisania deklaracji na fakturze. Nierozłącznym zaś elementem systemu stosowania stawek obniżonych dla towarów pochodzących ze Wspólnoty w oparciu o przedłożony dowód preferencyjnego pochodzenia jest możliwość weryfikacji takiego dowodu pochodzenia. Weryfikacja taka wykonywana jest wyłącznie przez władze celne kraju eksportu, a jej wynik jest wiążący dla polskich organów celnych (art. 32 Protokołu Nr 4). Z przepisu art. 32 Protokołu wynika nadto, że wynik kontroli nie wymaga uzasadnienia, a polskie organy celne nie mogą otrzymanego wyniku kwestionować. W niniejszej sprawie nie zostały spełnione warunki do zastosowania obniżonych stawek celnych, wynikających z obowiązującej taryfy celnej oraz Protokołu Nr 4 Układu Europejskiego, albowiem niemieckie władze celne w toku postępowania weryfikacyjnego nie potwierdziły preferencyjnego pochodzenia towaru, w związku z czym zweryfikowana deklaracja eksportera na fakturach sprzedaży nie może stanowić podstawy do zastosowania obniżonej stawki celnej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00