Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 22 marca 2007 r., sygn. I SA/Ke 51/07

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Jagiełło, Sędziowie Sędzia WSA Ewa Rojek (spr.),, Asesor WSA Mirosław Surma, Protokolant Krzysztof Czarnecki, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 22 marca 2007 r. ze skarg A Sp. z o.o. w K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe oraz na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe oddala skargi

Uzasadnienie

I SA/Ke 51/07

Uzasadnienie

Zaskarżonymi decyzjami z dnia:

[...] nr. [...] i [...] nr. [...] Dyrektor Izby Celnej utrzymał w mocy odpowiednio decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w K. z dnia [...] nr. [...] wydaną dla Spółki z o.o. A w K. uznającą zgłoszenie celne nr. [...] z dnia [...] za nieprawidłowe w części dotyczącej zastosowania stawki celnej oraz kwoty długu celnego, określenia kwoty długu celnego na kwotę 3355 zł ciążącym na towarze celnym objętym zgłoszeniem oraz kwotę podatku od towarów i usług w wysokości 5390,20 zł z tytułu importu towarów objętych tym zgłoszeniem a nadto zmieniającą wymienione w niej elementy zgłoszenia celnego oraz decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w K. z dnia [...] nr. [...] uznają zgłoszenie celne nr. [...] z dnia [...] za nieprawidłowe w części dotyczącej zastosowanej stawki celnej oraz kwoty długu celnego, określającą kwotę długu celnego na 2986,70 zł ciążącego na towarze objętym zgłoszeniem oraz określającą kwotę podatku od towarów i usług w wysokości 4845,70 zł z tytułu importu tego towaru a nadto zmieniającą wymienione w niej elementy zgłoszenia celnego.

W uzasadnieniu decyzji organy wskazały, że Spółka A zwana dalej A zgłosiła w Oddziale Celnym w K. do procedury dopuszczenia do obrotu zakupioną odzież używaną w/g faktur nr. [...] z dnia [...] i nr. [...] z dnia [...]. Faktury wystawione przez firmę B zawierały deklarację o preferencyjnym pochodzeniu towaru. W dniu 27.X.2005r. organ celny otrzymał od zagranicznych władz celnych informację, że przeprowadzona kontrola dowodów pochodzenia zawartych m. innymi na przedmiotowych fakturach wykazała, że towary tam wymienione nie są towarami o preferencyjnym pochodzeniu w myśl umowy zawartej między Wspólnotą Europejską a Polską ( Protokół nr. 4).Zgodnie z art. 26 ustawy z dnia 19 marca 2004r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo celne , przepisy dotychczasowe stosuje się do spraw dotyczących długu celnego, jeżeli powstał on przed dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej. Oznacza to, że w sprawie zastosowanie maja przepisy ustawy z dnia 9 stycznia 1997r. Kodeks celny( DZ.U.Nr.75 poz. 802 z 2001r. ze zm,) zwany dalej KC. Zgodnie z art. 13 par. 1 KC, cła określane są na podstawie Taryfy celnej lub innych środków taryfowych. Stawki celne obniżone stosowane są na wniosek zgłaszającego , o ile towary do których to się odnosi spełniają warunki do ich zastosowania( art. 13 par. 4 KC). Podstawowym kryterium do wyboru prawidłowej stawki celnej jest pochodzenie towaru, które według przepisów tytułu II działu II KC można podzielić na dwie kategorie : preferencyjne i niepreferencyjne. W imporcie towarów podział taki dokonywany jest w zależności od tego, jakie środki taryfowe zostaną zastosowane. Gdy zastosowana jest stawka obniżona wówczas dokumentowanie pochodzenia towaru zalicza się do kategorii pochodzenia preferencyjnego i następuje w ramach odpowiedniej umowy o wolnym handlu( art. 20 KC). W niniejszej sprawie kwotę długu celnego Spółka A określiła z zastosowaniem stawki celnej obniżonej O% wynikającej z postanowień Układu Europejskiego ustanawiającego stowarzyszenie między Rzeczpospolitą Polską a Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi zawartego w Brukseli dnia 16.XII.1991r. W takim przypadku zastosowanie mają postanowienia Protokołu Nr. 4 do Układu Europejskiego podpisanego w Brukseli dnia 24.VI.1997r(Dz.U.97.104.662). Zgodnie z art. 16 ust. 1 Protokołu 4 produkty importowane ze Wspólnoty do Polski korzystają z postanowień umowy pod warunkiem, że są to produkty pochodzące ze Wspólnoty a ich pochodzenie zostało udokumentowane świadectwem EUR 1 lub jak w sprawie niniejszej ich pochodzenie potwierdza deklaracja eksportera złożona na fakturze lub świadectwie zakupu. Nierozłącznym elementem stosowania stawek obniżonych dla towarów pochodzących ze Wspólnoty w oparciu o przedłożony dowód pochodzenia, jest możliwość weryfikacji takiego dowodu. Weryfikacja taka wykonywana jest wyłącznie przez władze celne kraju eksportu a jej wynik jest wiążący dla polskich organów celnych( art. 32 Protokołu Nr. 4). Z zapisu art. 32 Protokołu wynika nadto, że wynik kontroli nie wymaga uzasadnienia a polskie organy celne nie mogą otrzymanego wyniku kwestionować. W konsekwencji oznacza to, że informacja Głównego Urzędu Ceł w Osnabrück przekazana pismem z dnia 28.IX.2005r. , potwierdzona pismem Centrali Kontroli Pochodzenia Towarów w Münster z dnia 13.X.2005r. , że towar objęty przedmiotowymi fakturami nie ma pierwotnego pochodzenia musiała skutkować zastosowaniem konwencyjnej stawki celnej 18% dla odzieży używanej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00