Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 18 stycznia 2007 r., sygn. III SA/Wa 3677/06

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Grażyna Nasierowska, Sędziowie Asesor WSA Sylwester Golec, Asesor WSA Dariusz Turek (spr.), Protokolant Emilia Kasperowicz, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 stycznia 2007 r. sprawy ze skargi Liceum Ogólnokształcącego w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...] września 2006 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2003 r. 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta W. z dnia [...] października 2005 r. nr [...], 2) stwierdza, że uchylone decyzje nie mogą być wykonane w całości, 3) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. na rzecz strony skarżącej kwotę 2800 zł (dwa tysiące osiemset złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 23 listopada 2004 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...] grudnia 2003 r. oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta W. z dnia [...] kwietnia 2003 r. w przedmiocie ustalenia wymiaru podatku od nieruchomości za 2003 r. Adresatem decyzji był W. Z. najemca od Gminy W. za pośrednictwem Zarządu Budynków Mieszkalnych lokalu użytkowego przy ul. [...] w W. z przeznaczeniem na Liceum Ogólnokształcące w W.

W ocenie Sądu, organy obu instancji przyjęły, iż najemcą lokalu jest W. Z., jako osoba fizyczna, co wynika z umowy najmu zwartej pomiędzy nim a Gminą W., za pośrednictwem Zarządu Budynków Mieszkalnych. Tymczasem w ocenie Sądu, nie jest to jednoznaczne bez wszechstronnego rozważenia wszelkich okoliczności sprawy. Organy nie rozważyły, co podnosiła strona, iż umowę podpisał "W. Z. Liceum Ogólnokształcące z siedzibą w W. działające na podstawie zaświadczenia Nr [...] o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych". W imieniu najemcy umowę podpisał W. Z.. Poza rozważaniem organów pozostało również podniesiony przez skarżącego fakt, iż najemcę lokalu wyłoniono w drodze przetargu, a warunkiem przystąpienia do niego było prowadzenie w tym lokalu szkoły lub innej placówki oświatowej. Szczegółowe rozważania wszystkich tych okoliczności, a w razie potrzeby przeprowadzenie dalszych dowodów, pozwoliłoby na ustalenie, czy najemcą jest osoba fizyczna, czy organ prowadzący szkołę w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 5, art. 5 ust. 2, art 82 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r., Nr 67, poz. 329 ze zm.) zwana dalej ustawą o systemie oświaty, czy Liceum Ogólnokształcące w W. Ustalenie, który z podmiotów jest posiadaczem przedmiotowego lokalu, a tym samym podatnikiem podatku od nieruchomości skutkuje dalszymi konsekwencjami na gruncie art 6 ust. 6, 7 i 9 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych ( Dz. U. z 2002 r. Nr 9 poz. 84 ze zm.) zwana dalej u.p.o.l.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00