Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 12 stycznia 2007 r., sygn. IV SA/Gl 638/05

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia NSA Szczepan Prax Sędziowie Sędzia NSA Adam Mikusiński Sędzia WSA Stanisław Nitecki (spr.) Protokolant sekr. sąd. Magdalena Nowacka-Brzeźniak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 stycznia 2007r. sprawy ze skargi Wojewody [...] na uchwałę Rady Miejskiej w B z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie spraw uczniów stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały

Uzasadnienie

Wojewoda [...] pismem procesowym z dnia [...] r. wystąpił do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach za pośrednictwem Rady Miejskiej w B. o stwierdzenie nieważności uchwały Rady Miejskiej w B. z dnia [...] r. Nr [...] w sprawie przyjęcia Regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych w B. W uzasadnieniu skargi wskazał, że przedmiotowa uchwała podjęta została na podstawie art. 90f ustawy z 7 września 1991 r.

o systemie oświaty /Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2571 ze zm./, jednakże nie uwzględnia wszystkich przewidzianych tym przepisem elementów. W szczególności w uchwale tej brak jest przepisów określających formy, w jakich udzielane będzie stypendium szkolne oraz sposób udzielania stypendium szkolnego i zasiłku szkolnego. W uchwale tej w § [...] ust. [...] określono jedynie, że stypendium szkolne realizowane będzie w formie pieniężnej. Wskazany brak zdaniem organu skarżącego przesądza o wadliwości całego aktu, który pozbawiony został elementów obligatoryjnych i nie realizuje upoważnienia ustawowego. Obok naruszenia skutkującego nieważnością przedmiotowej uchwały w całości, organ nadzoru dostrzega uchybienia skutkujące koniecznością stwierdzenia nieważności niektórych postanowień regulaminu. Z treści § [...] ust. [...] oraz § [...] ust. [...] przedmiotowej uchwały jednoznacznie wynika, że pomoc materialna o charakterze socjalnym przyznawana jest wyłącznie na wniosek, którego formę określa zarządzenie Prezydenta Miasta B.. Przepisy te zdaniem organu nadzoru sprzeczne są z treścią art. 90n ust. 3, który przewiduje także możliwość przyznawania pomocy z urzędu. Ponadto zdaniem strony skarżącej niedopuszczalne jest uzależnienie przyznania świadczenia od złożenia wniosku w formie ustalonej przez Prezydenta, ponieważ może to oznaczać, że jedynie wnioski złożone w takiej formie będą rozpatrywane. Z kolei zdaniem wskazanego organu przepis § [...] załącznika do uchwały wykracza poza zakres delegacji ustawowej do wydania aktu prawa miejscowego. Stosownie do postanowień wskazanego przepisu Prezydent Miasta powołuje Miejską Komisję Stypendialną określając jej regulamin. Unormowanie takie zdaniem strony skarżącej nakłada na organ wykonawczy gminy nowe zadanie nie mające umocowania w ustawie o systemie oświaty jak również w innych przepisach prawa powszechnie obowiązującego. Nadto podniesiono, że obowiązujące przepisy nie upoważniają rady gminy do powoływania takiej komisji. Sprzeczne z prawem są zdaniem organu nadzoru regulacje § [...] wymienionego regulaminu w zakresie nałożenia dodatkowych obowiązków zarówno na szkoły jak i na Zespół Oświatowy Szkół i Przedszkoli Miejskich w zakresie prowadzenia obsługi finansowej stypendiów i zasiłków szkolnych dla uczniów uczęszczających do szkół, których organem prowadzącym jest miasto B, ponieważ wszelkie czynności związane z przyznawaniem świadczeń z pomocy materialnej o charakterze socjalnym, zostały zastrzeżone do wyłącznej kompetencji wójta, burmistrza, prezydenta miasta, który realizuje je przy pomocy urzędu gminy /miasta/. W konsekwencji organ nadzoru doszedł do przekonania, że przedmiotowa uchwała wraz z załącznikiem do niej podjęta została z naruszeniem postanowień art. 7 Konstytucji RP, ponieważ organy władzy publicznej mogą działać jedynie w takim zakresie w jakim upoważniają go przepisy prawa powszechnie obowiązującego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00