Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 7 grudnia 2006 r., sygn. I SA/Gd 592/06

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Zdzienicka-Wiśniewska, Sędziowie Sędzia WSA Ewa Wojtynowska, Asesor WSA Bogusław Woźniak (spr.), Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Monika Orska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 30 listopada 2006 r. sprawy ze skargi Przedsiębiorstwa [...] "A" S.A. w U. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 13 lutego 2006 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2005 r. 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. określa, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana; 3. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz skarżącej kwotę 9.818 zł (dziewięć tysięcy osiemset osiemnaście złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Przedsiębiorstwo [...] "A" SA w U. w dniu 20 lipca 2005r. złożyło wniosek o określenie wysokości rat przypadających za okres styczeń - lipiec 2005 r. wraz z korektą deklaracji. Spółka w uzasadnieniu wniosku wskazała, iż w sposób niewłaściwy zakwalifikowała poszczególne grupy składników majątkowych do opodatkowania podatkiem od nieruchomości. Przedsiębiorca uznał, że ujęte we wniosku składniki majątkowe podlegają zwolnieniu od podatku od nieruchomości. Nadto, wnioskodawca w sposób odmienny aniżeli w deklaracji określił wartość budowli, które zostały zamortyzowane.

Decyzją z dnia 7 grudnia 2005 r. Burmistrz Miasta określił Przedsiębiorstwu [...] "A" SA wysokość zobowiązania w podatku od nieruchomości za rok 2005. Organ pierwszej instancji poddał ocenie poszczególne przedmioty opodatkowania podatkiem od nieruchomości, objęte korektą podatkową. Rozpatrując sprawę w części dotyczącej zwolnienia od podatku od nieruchomości budowli infrastruktury portowej, budowli infrastruktury zapewniającej dostęp do portów i przystani morskich oraz zajęte pod nie grunty, Burmistrz Miasta stwierdził, że uprawnienie do zastosowania tej ulgi wnioskodawcy nie przysługuje. Podniesiono, że treść przedmiotowego zwolnienia odczytywać należy łącznie z przepisami ustawy o portach i przystaniach morskich. Wykazane przez podatnika budowle i grunty są położone na terenie portu i mieszczą się w jego granicach, lecz faktycznym posiadaczem tych nieruchomości jest spółka i nieruchomości te są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Zwolnienie, o którym mowa w art.7 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, dotyczy składników w znaczeniu przedmiotowym i funkcjonalnym portu morskiego. Następnie organ podatkowy pierwszej instancji, analizując dołączony do wniosku materiał dowodowy w sprawie posiadanych w 2005 r. budowli przez [...] "A" stwierdził, że podana wartość budowli całkowicie zamortyzowanych, jest wyliczona nieprawidłowo. Należało przyjąć ich wartość bilansową, którą stanowi wykazana przez Spółkę w załączniku nr 9, wartość inwentarzowa na dzień 1 stycznia 2005r. Organ pierwszej instancji podniósł także, że określenia użyte w art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych tj. pasy drogowe wraz z drogami oraz obiektami budowlanymi związanymi z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu są właściwe dla drogi publicznej, ponieważ drogi inne niż publiczne nie wymagają posiadania infrastruktury związanej z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą tego ruchu. Ponieważ w rozpatrywanej sprawie przedmiotem oceny są drogi wewnętrzne organ podatkowy pierwszej instancji stwierdził, iż podlegają one opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Burmistrz Miasta rozpatrując sprawę w zakresie, w jakim spółka twierdziła, że przysługuje jej zwolnienie określone w art. 7 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o podatkach i opłatach lokalnych stwierdził, że ustawa o podatkach i opłatach lokalnych nie zawiera definicji rybactwa, czy też rybołówstwa. Podstawowymi aktami prawnymi dotyczącymi dokonywania tych czynności są ustawa z dnia 19 lutego 2004 r. o rybołówstwie (Dz.U. nr 62, poz.574 z późn. zm.) oraz ustawa z dnia 18 kwietnia 1985r. o rybactwie śródlądowym (Dz. U. z 1999r., poz. 750 z późno zm.). Nadto, obowiązują w polskim porządku prawnym akty prawne, regulujące inne kwestie, a które posługują się pojęciami rybactwa i rybołówstwa. Wyłania się z nich, co do zasady rozdział pomiędzy tymi pojęciami. Dla możliwie pełnego zdefiniowania pojęć rybactwa i rybołówstwa organ podatkowy pierwszej instancji wskazał także na powszechne rozumienie tych pojęć oraz sposoby definiowania ich według słownika języka polskiego. Na skutek powyższej analizy Burmistrz Miasta doszedł do przekonania, iż skoro ustawodawca w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych posłużył się pojęciem rybactwa, nie definiując go, pojęcie to należy rozumieć w najbardziej powszechny sposób, co dla organu wydającego decyzję oznaczało wykonywanie czynności połowów ryb i organizmów wodnych w wodach śródlądowych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00