Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 19 lipca 2006 r., sygn. II SA/Wa 775/06

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Stanisław Marek Pietras (spraw.), Asesor WSA - Jacek Fronczyk, Asesor WSA - Janusz Walawski, Protokolant - Monika Czekałowska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 lipca 2006 r. sprawy ze skargi Z. P. na decyzję Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia [...] lutego 2006 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za ponadnormatywny czas służby - oddala skargę -

Uzasadnienie

Po rozpoznaniu wniosku skarżącego z dnia [...] listopada 2005 r., Komendant [...] Oddziału Straży Granicznej decyzją z dnia [...] grudnia 2005 r. nr [...], działając na podstawie art. 104 k.p.a. i art. 37 ust. 3, art. 118 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (tekst jedn. z 2002 r. Dz. U. Nr 171, poz. 1399 ze zm.) oraz art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 22 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o Straży Granicznej (Dz. U. Nr 90, poz. 757) i § 10 ust. 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 czerwca 2002 r. w sprawie rozkładu czasu służby funkcjonariuszy Straży Granicznej (Dz. U. Nr 82, poz. 748), odmówił Z. P. zapłaty kwoty stanowiącej ekwiwalent pieniężny za czas służby ponad normę określoną w art. 37 ust. 2 ustawy, który nie został zrekompensowany czasem wolnym od służby w tym samym wymiarze. W uzasadnieniu swojej decyzji podał, że skarżący rozkazem personalnym z dnia [...] kwietnia 2005 r., został zwolniony ze służby w Straży Granicznej z dniem [...] maja 2005 r. Podstawę zwolnienia stanowił przepis art. 45 ust. 2 pkt 4 ustawy, czyli w związku z osiągnięciem pełnej wysługi emerytalnej, zaś z wnioskiem o powyższe wystąpił sam skarżący. Bezspornym w sprawie jest, że w czasie pełnienia służby w Straży Granicznej, skarżący wypracował 3508 godzin czasu ponadnormatywnego. Według art. 37 ustawy, czas pełnienia służby przez funkcjonariusza Straży Granicznej jest określony wymiarem jego obowiązków, z uwzględnieniem prawa do wypoczynku, a sam czas pełnienia służby wynosi 40 godzin tygodniowo, w przyjętym okresie rozliczeniowym, nieprzekraczającym 3 miesięcy. Natomiast w zamian za czas służby przekraczający ową normę, funkcjonariuszowi przysługuje czas wolny od służby w tym samym wymiarze. Z kolei według § 10, każde 8 godzin przekraczające normę zawartą w ustawie, jest równoważne jednemu dniowi wolnemu od służby, a dni wolne od służby funkcjonariusz jest zobowiązany wykorzystać do dnia zwolnienia ze służby. Tym samym brak jest podstaw prawnych do przyznania spornego ekwiwalentu. Znowelizowany przepis art. 118 ust. 1 ustawy, który wszedł w życie w dniu 24 sierpnia 2005 r., kształtuje wprawdzie nowy stan prawny, lecz nie dotyczy to skarżącego. Otóż funkcjonariusz zwolniony ze służby m. in. w związku z nabyciem uprawnień emerytalnych, może otrzymać ekwiwalent pieniężny za niewykorzystane przed zwolnieniem ze służby urlopy wypoczynkowe lub urlopy dodatkowe oraz za niewykorzystany czas wolny od służby udzielany na podstawie art. 37 ust. 3, nie więcej jednak niż za 3 lata. Jednakże stosownie do treści art. 23 ust. 1 cytowanej już wyżej ustawy z dnia 22 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o Straży Granicznej, ekwiwalent powyższy przysługuje za czas wolny od służby, pełnionej po dniu wejścia ustawy w życie i w tej sytuacji nie dotyczy on skarżącego, który nie był zainteresowany przed dniem zwolnienia ze służby wykorzystaniem czasu wolnego. Niezależnie od powyższego, charakter stosunku służbowego łączącego funkcjonariusza z pracodawcą jest administracyjno - prawny i w sposób zasadniczy różni się od stosunku pracy. Jego specyfika polega m. in. na tym, że jednocześnie przyznaje mu się szereg uprawnień, które nie przysługują pracownikowi. Zaś w zamian za to stworzono funkcjonariuszom warunki organizowania czasu służby w taki sposób, żeby zapewnić możliwość stałego i nieprzerwanego wykonywania przez niego obowiązków służbowych. W tej sytuacji, odpowiadając na wniosek skarżącego stwierdzić należy, że stosowanie Kodeksu pracy do funkcjonariusza Straży Granicznej możliwe jest tylko w przypadku, kiedy przepis ustawowy zawiera takie odesłanie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00