Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 1 czerwca 2006 r., sygn. I SA/Po 896/05

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jerzy Małecki Sędziowie NSA Sylwia Zapalska as.sąd. WSA Katarzyna Nikodem /spr./ Protokolant: st.sekr.sąd, Urszula Kosowska po rozpoznaniu w dniu 19 maja 2006 r. sprawy ze skargi R.Ś. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od towarów i usług oddala skargę /-/ K. Nikodem /-/ J. Małecki /-/ S. Zapalska

Uzasadnienie

R. Ś. wnioskiem z dnia [...] listopada 2004r. zwrócił się do Urzędu Skarbowego o stwierdzenie nadpłaty w podatku od towarów i usług od nabytego na terenie N. samochodu osobowego w kwocie [...] zł. W uzasadnieniu wniosku wskazuje, że w dniu [...] października 2004 r. uiścił podatek od towarów i usług w wysokości [...] zł w związku z nabyciem na terenie N. samochodu osobowego. Samochód nabył jako osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej. Podatnik uiścił już raz podatek VAT przy zakupie samochodu, co wynika z przedłożonej faktury zakupu. Zdaniem podatnika, podwójne opodatkowanie jest sprzeczne z zasadą swobodnego przepływu towarów obowiązującą w Unii Europejskiej.

Naczelnik Urzędu Skarbowej decyzją nr [...] z dnia [...] odmówił stwierdzenia nadpłaty w podatku od towarów i usług w wysokości [...] zł. Organ podatkowy ustalił, że R.Ś. nabył na terenie N. samochód osobowy marki [...] na wartość [...] Euro, rok produkcji [...], z przebiegiem [...] km. Organ podatkowy uznał, że podatnik nabył nowy środek transportu w rozumieniu art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z 2004 r.) za który rozumie się pojazdy lądowe przeznaczone do transportu osób i towarów (wymienione w załączniku nr 1 do ustawy), napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 58 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów, jeżeli przejechały więcej niż 6.000 km lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy. Za moment dopuszczenia do użytku pojazdu lądowego uznaje się dzień, w którym został on po raz pierwszy zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego. Z materiału dowodowego wynika, że zakupiony samochód spełnia przesłanki do zakwalifikowania go jako nowy środek transportu, ponieważ od momentu dopuszczenia go do użytku upłynęło mniej niż 6 miesięcy - data pierwszej rejestracji [...] czerwca 2004 r. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 powołanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowanie podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem. Za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub ich rzecz. Jeżeli przedmiotem nabycia są nowe środki trwałe, to zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy o podatku VAT, czynność ta podlega opodatkowaniu również gdy nabywcą jest podmiot inny niż podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy. Organ podatkowy wskazał, że przywóz z innego państwa członkowskiego nabywanego tam nowego środka trwałego na terytorium Polski zawsze podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, bez względu czy nabywcą jest podatnik podatku od towarów i usług czy też nie. Zatem R.Ś. był zobowiązany do odprowadzenia podatku według stawki obowiązującej w kraju w wysokości 22% od wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu spełniającego kryteria nowego środka transportu. W związku z tym wniosek o zwrot nadpłaty jako podatku nienależnego jest bezpodstawny.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00