Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 13 kwietnia 2006 r., sygn. II SA/Gl 520/05
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Leszek Kiermaszek, Sędziowie Sędzia NSA Ewa Krawczyk,, Sędzia WSA Jolanta Rosińska (spr.,del.), Protokolant staż. ref. Jolanta Czarnata, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 kwietnia 2006 r. sprawy ze skargi L. K. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. z dnia [...] r. Nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania odwoławczego oddala skargę
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Z. na podst. art.83 ust. 1, art.81 ust. 1 pkt 2, art. 80 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. nr 206, poz. 2016 z późn. zm.) oraz art. 105 § K.p.a. umorzył postępowanie administracyjne wszczęte na wniosek L. K. w sprawie dotyczącej zagrodzenia bramą działki nr geod. A, położonej w Z. przy ul. A.
W toku postępowania organ ustalił, iż spór dotyczy bramy zamontowanej u wylotu wąskiej działki o nr geod. A, położonej przy ul. A i wykorzystywanej zwyczajowo jako dojazd do dwóch graniczących z nią posesji, z których jedna jest własnością skarżącego. L. K. żądał usunięcia bramy jako wstawionej samowolnie i ograniczającej jego możliwości korzystania z dojazdu. Działka nr A stanowi własność Skarbu Państwa, od strony południowo - zachodniej graniczy z ulicą A, natomiast od północno - wschodniej sąsiaduje z tzw. "terenem miejskim" - rodzajem skweru z asfaltowymi alejkami.
Brama postawiona została w 1971 r. przez mieszkańców nieruchomości sąsiadujących z dojazdem, za zgodą Wydziału Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w Z., wyrażoną pismem z dnia [...] r. Nr [...]. Jak wynika z treści tego pisma - udzielona zgoda dotyczyła wyjazdu z działki nr A samochodów dostawczych północno - wschodnim wylotem na teren miejski z wykorzystaniem znajdujących się na nim asfaltowych alejek. Brama miała stanowić zabezpieczenie przed wyjazdem samochodów innych niż dostawcze i gwarantować "dorywcze korzystanie przez pojazdy dostawcze ogumione z istniejących nawierzchni alejek". Jej postawienie było więc warunkiem udzielonej zgody, mającym ograniczyć korzystanie z wyjazdu i użytkowanie alejek niezgodnie z ich przeznaczeniem.