Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 10 stycznia 2006 r., sygn. I SA/Po 618/04

Na Wójcie Gminy, jako na organie podatkowym, spoczywał obowiązek dokonania prawidłowych ustaleń, przeprowadzenia postępowania dowodowego we własnym zakresie, miast opierania się na wyniku kontroli Inspektora Kontroli Skarbowej i właściwej oceny tak zgromadzonego materiału dowodowego.

Przepis art. 180 par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa /Dz.U. nr 137 poz. 926 ze zm./ statuuje jako zasadę otwarty katalog środków dowodowych, z którego wypływa także zakaz formalnej teorii dowodów. Brak zatem wpisu w rejestrze handlowym działalności rolniczej nie mógł mieć w sprawie decydującego znaczenia. Wynik kontroli Inspektora Kontroli Skarbowej mógł zaś być co najwyżej jednym z dowodów do wykorzystania w trybie art. 183 pkt 3 Ordynacji podatkowej.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Ruszyński Sędziowie NSA Maria Skwierzyńska as.sąd. WSA Maciej Jaśniewicz /spr./ Protokolant: st.sekr.sąd. Urszula Kosowska po rozpoznaniu w dniu 10 stycznia 2006 r. sprawy ze skargi Spółki "A" sp. z o.o. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...]r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 1999 rok I. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy z dnia [...] r. o nr [...], II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz skarżącego "A" sp. z o.o. kwotę 3.281,- zł / trzy tysiąc dwieście osiemdziesiąt jeden złoty/ tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego, III. wstrzymuje wykonanie zaskarżonych decyzji do chwili uprawomocnienia się niniejszego wyroku. /-/ M.Jaśniewicz /-/ J.Ruszyński /-/ M.Skwierzyńska

 

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia [...]r. o nr [...] Wójt Gminy określił z urzędu dla "A" Sp. z o.o. w G. wysokość zaległości podatkowej w podatku od nieruchomości za 1999 r. w wysokości [...]zł. Na skutek odwołania decyzją z dnia [...]r. w sprawie [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze uchyliło w całości zaskarżoną decyzję i sprawę przekazało do ponownego rozpatrzenia. W uzasadnieniu wskazano m.in., że do ustalenia stanu faktycznego należy wykorzystać rejestry i ewidencje prowadzone przez Spółkę odnośnie środków trwałych i ich amortyzacji, które pozwolą na ustalenie związku z działalnością gospodarczą i działalnością rolniczą. Decyzją z dnia [...]r. o nr [...] Wójt Gminy określił z urzędu dla "A" Sp. z o.o. w G. wysokość zaległości podatkowej w podatku od nieruchomości za 1999 r. w wysokości [...]zł. Na skutek odwołania decyzją z dnia [...]r. w sprawie [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze uchyliło w całości zaskarżoną decyzję i sprawę przekazało do ponownego rozpatrzenia. W uzasadnieniu wskazano m.in., że wyjaśniona powinna być kwestia powierzchni [...] gruntów posiadanych przez podatnika, podstawę opodatkowania stanowią wartości ustalone przez organ podatkowy, a ustalenia organu skarbowego stanowią materiał pomocniczy. Decyzją z dnia [...]r. o nr [...] Wójt Gminy określił z urzędu dla "A" Sp. z o.o. w G. wysokość zaległości podatkowej w podatku od nieruchomości za 1999 r. w wysokości [...]zł. Na skutek odwołania decyzją z dnia [...]r. w sprawie [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze uchyliło w całości zaskarżoną decyzję i sprawę przekazało do ponownego rozpatrzenia. W uzasadnieniu wskazano m.in., że w uzasadnieniu decyzji nie należy ujmować spraw nie związanych z określeniem zobowiązania podatkowego. Wyjaśnieniu wymaga także wartość budowli.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00