Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 14 grudnia 2005 r., sygn. IV SA/Po 983/05
Wolność zgromadzeń jako jedna z cech demokratycznego ustroju państwa, zobowiązuje organy administracji publicznej, przy rozpoznawaniu zawiadomienia organizatora zgromadzenia w trybie art. 7 ustawy z dnia 5 lipca 1990 r. - Prawo o zgromadzeniach /Dz.U. nr 51 poz. 297 ze zm./ do oceny zawiadomienia pod kątem art. 7 i art. 8 ustawy, jednakże ocena, czy odbycie zgromadzenia może zagrażać życiu lub zdrowiu ludzi, albo mieniu w znacznych rozmiarach /art. 8 pkt 2/ musi odnosić się do organizatorów i uczestników zgromadzenia, a nie do osób niechętnych zgromadzeniu.
Wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 18 listopada 2005 r. w przedmiocie zakazu zgromadzenia, w sprawie IV SA/Po 983/05:- uchylono zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta P. z dnia 15 listopada 2005 r.; (...).
UZASADNIENIE
Prezydent Miasta P. decyzją z 15 listopada 2005 r., po rozpatrzeniu zawiadomienia Komitetu Organizacyjnego Dni Równości i Tolerancji 2005 w P. o zamiarze zgromadzenia i przemarszu na trasie - ul. P., pl. W.-L., ul. W., S.-R. w dniu 19 listopada 2005 r. w godzinach od 15.00 do 16.00, zakazał przeprowadzenia zgromadzenia, wskazując w uzasadnieniu, że odbycie zgromadzenia i przemarszu na trasie wskazanej przez organizatora, może zagrażać mieniu w znacznych rozmiarach. W dalszych motywach uzasadnienia odwołano się do przebiegu zgromadzenia-marszu z okazji Międzynarodowego Dnia Tolerancji dnia 20 listopada 2004 r., podczas którego przeciwnicy prezentowanych przez uczestników zgromadzenia poglądów rzucali kamieniami i jajkami. W wyniku tych zachowań doszło do zniszczenia policyjnego mienia i ranienia policjanta. Biorąc pod uwagę trasę marszu, organ stwierdził, że także 19.11.2005 r. w wyniku agresywnych zachowań przeciwników zgromadzenia, może dojść do zniszczenia mienia znacznych rozmiarów, w szczególności witryn sklepów, ławek, kwietników, stojących reklam. Podniesiono również, że istnieje niebezpieczeństwo dla życia i zdrowia uczestników przemarszu. Rozważając możliwość zamknięcia na trasie przemarszu ruchu pieszego organ stwierdził, że takie rozwiązanie łamałoby konstytucyjne prawo obywateli do swobodnego przemieszczania się, a jednocześnie nie wykluczałoby wtargnięcia osób niechętnych zgromadzeniu na trasę przemarszu. Z tych powodów na podstawie art. 8 pkt 2 ustawy z dnia 5 lipca 1990 r. - Prawo o zgromadzeniach /Dz.U. nr 51 poz. 297 z zm./ Prezydent Miasta Poznania zakazał przeprowadzenia zgromadzenia.